The contribution of infocommunication competences in the work of the archivist as a mediator

Authors

  • Gleise da Silva Brandão Universidade Federal da Bahia
  • Jussara Borges de Lima Professora adjunta no Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245243.38-67

Keywords:

Infocommunication skills. Archivist. Mediation of information

Abstract

The objective of this article is to analyze the infocommunication competences developed by archivists and their contribution in the mediation process and in the training of information users. The research has a qualitativequantitative approach. Regarding the methodological procedures, a bibliographical and field research was adopted, with the online questionnaire used as data collection technique; the sample is composed of 53 archivists who work in the Brazilian archives (public and private). The data analysis is based primarily on the categories of analysis and in indicators developed to assess the infocommunication competences of archivists. The results showed that, in general, the infocommunication competences are more developed to identify the need for information, search and evaluate information, establishing and evaluating communication. However, we identified that archivists have difficulties both to appropriate the information they have access to and to act in a participatory and collaborative way. In this way, we concluded that the development of these competences directly influences the perception of their role as mediator of information and also in their performance.

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Author Biographies

Gleise da Silva Brandão, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda e mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia, graduada em Arquivologia também pela UFBA. Membro do Grupo de Estudos de Economia Política da Informação, Comunicação e Conhecimento (GEPICC), no qual foi também bolsista de iniciação científica PROPCI/PROPG UFBA. Ex-bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ), participação no projeto de pesquisa "Aplicação pedagógica e semiótica da imagem para o ensino de crianças e adolescentes surdos e não surdos: acessibilidade pela via da informação". Membro do Diretório Acadêmico de Arquivologia do Instituto de Ciência da Informação, durante a gestão 2011.

Jussara Borges de Lima, Professora adjunta no Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

Jussara Borges possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997), mestrado em Ciência da Informação (2005) e doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas (2011), ambos pela Universidade Federal da Bahia. Realizou estágio doutoral na Universidade de Aveiro, Portugal (2010) e pós-doutoral na Universidade Carlos III de Madrid (2016). É professora adjunta na Universidade Federal da Bahia, onde desenvolve atividades acadêmicas desde 2003. Pesquisa e tem publicações da área de Informação e Comunicação, com ênfase em competências infocomunicacionais e a participação social de indivíduos e organizações. Foi bolsista de pós-doutorado no exterior pelo CNPq entre 2015 e 2016. 

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Published

2018-08-27

How to Cite

BRANDÃO, G. da S.; LIMA, J. B. de. The contribution of infocommunication competences in the work of the archivist as a mediator. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 38–67, 2018. DOI: 10.19132/1808-5245243.38-67. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/76752. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article