The object of the museum in different contexts and media

Authors

  • Renata Abrantes Baracho Universidade Federal de Minas Gerais
  • Cátia Rodrigues Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Virtual museum. Museum object. Memory. Communication. Information.

Abstract

The aim of this paper is to study the role of the museum object and its relationship with memory, the imagination in the construction of communication and appropriation of information in different contexts and media. We argue that the construction of communication and appropriation of information in different contexts and media, regarding the museum object requires the organization of communications strategies that not only can manage and deliver information in different media, but above all, to establish relationships between areas knowledge related to virtual reality, virtual spaces, database, information systems, computer graphics and digital image processing, to provide strategies and re-contextualize the object museographic museum. We are interested in showing how, within the communication of the object, planning strategies of appropriation of information in the context of web depends both on the coordinated work among professionals of the area of computing, and the of professionals in museology over the role of the object of the museum and its relationship with memory in the processes of cultural creation. In order to reveal how images of museum spaces and objects disclosed by virtual museums, social networking can give credit to the museum object communication in virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Abrantes Baracho, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Ciência da Computação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1989), graduação em Arquitetura E Urbanismo pela Universidade Federal de Minas Gerais (1990), mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1994) e doutorado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) com PDEE na The Pennsylvania State University (2006). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Departamento de Teoria e Gestão da Informação. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em recuperação e representação da informação, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão da informação, recuperação da informação, análise de sistemas de informação, "building information modeling/management, museu virtual, computação gráfica.

Cátia Rodrigues Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui Mestrado e doutorado em Museologia pela Escola de doutorado do Muséum dHistoire Naturelle de Paris (2005). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999). Especialização no Ensino de Ciências-modalidade Física pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduação em Licenciatura Plena Matemática pelo Instituto Newton Paiva. Desde 1995 é membro do ICOM (Conselho Internacional de Museus- membro votante comitê CECA e membro comitê CIMUSET). Líder do grupo de pesquisa e estudos em Museologia-arte e estética na tecnologia, educação e ciência MUSAETEC-UFMG/ECI-CNPq. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais- Escola de Ciência da Informação. Areas de interesse: museologia; museologia-estética, fenomenologia; museologia-educação e cultura; museologia:informação e inteligência; museu-escola; (comunicação-percepção-cognição-museus); memória-patrimônio.

Published

2011-12-07

How to Cite

BARACHO, R. A.; BARBOSA, C. R. The object of the museum in different contexts and media. Em Questão, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 195–208, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/22142. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)