The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1808-5245.30.135756

Keywords:

Reading, Reading Mediation, Reader training, Informational devices

Abstract

Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Acrisonélia Medeiros de Sousa Rocha, Universidade Federal da Bahia

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia.

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia

Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia

Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

References

Referências

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Mediação da informação: um

conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015. p.

-32.

BORTOLIN, Sueli. O mediador de leitura. INFOhome, Brasil, jun. 2007.

BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) -Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, 2020. Disponível em:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n4.57047. Acesso em: 20 maio 2023.

MANU Tasca. Brasil, jan. 2022 - maio 2023. Instagram: @artepralulu. Disponível em: https://www.instagram.com/artepralulu/. Acesso em: 20 maio 2023.

PERROTTI, Edmir. Leitores, ledores e outros afins (apontamentos sobre a formação ao leitor). In: PRADO, Jason; CONDINI, Paulo (org.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Agnus, 1999. cap. 5, p. 31-43.

PIERUCCINI, Ivete. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2007.

PRIMO, Alex. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-Compós, Brasília, v. 9, p. 1-21, 2007. Disponível em:

https://doi.org/10.30962/ec.153. Acesso em: 20 maio 2023.

SOUSA, Ana Claudia Medeiros; SANTOS, Raquel do Rosário; JESUS, Ingrid Paixão. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-20, 2020.

Published

2024-03-05

How to Cite

ROCHA, A. M. de S.; SANTOS, R. do R.; SOUSA, A. C. M. de. The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject. Em Questão, Porto Alegre, v. 30, p. 135756, 2024. DOI: 10.1590/1808-5245.30.135756. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)