The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
DOI:
https://doi.org/10.1590/1808-5245.30.135756Keywords:
Reading, Reading Mediation, Reader training, Informational devicesAbstract
Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers.
Downloads
References
Referências
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Mediação da informação: um
conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015. p.
-32.
BORTOLIN, Sueli. O mediador de leitura. INFOhome, Brasil, jun. 2007.
BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) -Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, 2020. Disponível em:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n4.57047. Acesso em: 20 maio 2023.
MANU Tasca. Brasil, jan. 2022 - maio 2023. Instagram: @artepralulu. Disponível em: https://www.instagram.com/artepralulu/. Acesso em: 20 maio 2023.
PERROTTI, Edmir. Leitores, ledores e outros afins (apontamentos sobre a formação ao leitor). In: PRADO, Jason; CONDINI, Paulo (org.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Agnus, 1999. cap. 5, p. 31-43.
PIERUCCINI, Ivete. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2007.
PRIMO, Alex. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-Compós, Brasília, v. 9, p. 1-21, 2007. Disponível em:
https://doi.org/10.30962/ec.153. Acesso em: 20 maio 2023.
SOUSA, Ana Claudia Medeiros; SANTOS, Raquel do Rosário; JESUS, Ingrid Paixão. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-20, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Acrisonélia Medeiros de Sousa Rocha, Raquel do Rosário Santos, Ana Claudia Medeiros de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.