The reading and information practices of the people who are part of the community library collective “Releitura-PE”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245283.117736

Keywords:

Community, Reading, Information, Library network, Pernambuco

Abstract

It presents what the library, reading and information represent for the people who are part of the Releitura-PE collective, through the meaning attributed to their reading and informational practices. It uses bibliographic and exploratory research to show which community libraries are studied and to discuss what are reading and informational practices. As data collection instrument, it uses semi-structured interviews to collect testimonies from people who are part of these libraries, such as managers, educators, reading mediators and interactors, and analyzes and categorizes the narratives through of the Content Analysis technique, by Laurence Bardin. It exposes, in three categories of analysis, the forms of interaction with the library, the meanings of reading and the meanings of information of the members of Releitura-PE. It points out that the community library is a place of acquaintanceship where significant and rich reading and informational practices occur. As social equipment, they produce, encourage and share such practices in order to strengthen local community actions and expand the possibilities and opportunities of the people who live in them. It concludes that the meanings and the attribution of meaning given, by the subjects, to their reading and informational practices are reflected in their social actions, showing that the contextual, cultural and ideological interferences participate, in a dialectical way, in the way they read and inform themselves, as well as how they relate to the community library.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana de Souza Alves, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Ciência da Informação, UFPE (2019). Especialista em Literatura Infantojuvenil, FAFIRE-PE (2018). Mestra em Ciência da Informação, UFPE (2017).Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). Bibliotecária da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE (2019). Bibliotecária do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Pernambuco, IFPE (2014). Mediadora de Leitura pelo CCLF/FUNCULTURA (2017). Formação em Contação de Histórias, Pronatec (2014) e Zumbaiar (2018). Coordenadora de projeto e cursos de Extensão no IFPE. Atuou na coordenação do Núcleo de Arte e Cultura, IFPE. É membro do GPEALE- Grupo De Pesquisa Em Alfabetização, Linguagem e Colonialidade, da Universidade Federal de São João del-Rei, sob coordenação da professora Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo. Produções acadêmicas e área de atuação voltadas para as seguintes temáticas: Literacy. Letramento. Letramento informacional. Leitura, Literatura, Literatura Infantil, Bibliotecas comunitárias, Práticas informacionais e leitoras, Mediação da Leitura, Biblioteconomia, Negritude, Relações Étnico- Raciais, Inclusão e Direitos Humanos. ORCID ID= http://orcid.org/0000-0002-3452-9629 e-mail: mariana.souzaalves@ufpe.br

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Bibliotecas públicas e bibliotecas alternativas. Londrina: UEL, 1997.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, Jussara Pereira. (org.). A leitura como prática pedagógica na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 2007, p. 33-45.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Mediação da Informação e Múltiplas Linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, ANCIB, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.

ALVES, Mariana de Souza. Práticas leitoras e informacionais nas bibliotecas comunitárias em Rede da Releitura-PE. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação)  Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.

ANDRADE, Rafael do Nascimento. Entrevista informal. [Entrevista concedida a] Mariana de Souza Alves. Recife, 02 mar. 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Práticas de leitura. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva et al. (Org.). Glossário Ceale: termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG, 2020.

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 36. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BIBLIOTECA COMUNITÁRIA AMIGOS DA LEITURA. Manual de Procedimentos técnicos. [S. l.: s. n.], 2013.

BIBLIOTECA MULTICULTURAL NASCEDOURO. Breve histórico da organização. Pernambuco, 2007. Disponível em: http://bibliotecanascedouro.blogspot.com.br/. Acesso em: 14 jan. 2022.

CAMPELLO, Bernadete et al. Situação das bibliotecas escolares no Brasil: o que sabemos? Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1. p. 1-29, 2012.

CANDIDO, Antonio. Direito à Literatura. In: LIMA, Aldo de (org.). O Direito à Literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 17-40.

CAPURRO, Rafael; HJØRLAND, Birger. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, 2007.

CARNEIRO, Daniele. Guia prático para bibliotecas comunitárias. Curitiba: Magnolia Cartoneira, 2016.

CASTRILLÓN, Silvia. O direito de ler e de escrever. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Pulo do Gato, 2011.

CEPOMA. About me. 2008. Disponível em: https://www.blogger.com/profile/09338111857942863684. Acesso em: 29 mar. 2016.

COQUE VIVE. Coque. [2007?]. Disponível em: https://coquevive.wordpress.com/coque/. Acesso em: 14 jan. 2022.

CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Usuário, não! Interagente: proposta de um novo termo para um novo tempo. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 19, n. 41, p. 23-40, 2014.

COURTRIGHT, Christina. Context in Information Behavior Research. Annual Review of Information Science and Technology, Hoboken, v. 41, p. 273-306, 2007.

COX, Andrew Martin. An exploration of the practice approach and its place in information science. Journal of Information Science, London, v. 38, n. 2, p. 176-188, 2012.

FERNANDEZ, Cida; MACHADO, Elisa; ROSA, Ester. O Brasil que lê: bibliotecas comunitárias e resistência cultural na formação de leitores. Olinda: CCLF; Brasil: RNBC, 2018. E-book.

FLUSSER, Victor. A biblioteca como instrumento de ação cultural. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 145-169, set., 1983.

FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Ciência da informação: temática, histórias e fundamentos. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 6-19, 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREITAS, Alexandre Simão. Fundamentos para uma sociologia crítica da formação humana: um estudo sobre o papel das redes associacionistas. 2005. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

GRZYBOWSKI, Lurdes (coord.). Brasília Teimosa: projeto escola Z – 1. 2. ed. Recife: Liber, 1989.

MACHADO, Elisa Campos. Bibliotecas comunitárias como prática social no Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

MACHADO, Nínive Fonseca. Do Matadouro ao Nascedouro: a criação de novos espaços de participação juvenil. 2003. Dissertação (Mestrado em Sociologia)  Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1997.

MELLO, Gianfrancesco. Meu bairro, moro aqui: Alto José Bonifácio. 2012. Disponível em: http://agendaculturaldorecife.blogspot.com.br/2012/10/meu-bairro-moro-aqui-alto-jose-bonifacio.html. Acesso em: 14 jan. 2022.

MENDES, Felipe. Coque/Ilha Joana Bezerra. 2011. Disponível em: http://agendaculturaldorecife.blogspot.com.br/2011/05/coqueilha-joana-bezerra.html. Acesso em: 14 jan. 2022.

NOSSA história. 2016. Disponível em: http://www.bibliotecaamigosdaleitura.com.br/. Acesso em: 26 mar. 2016.

OLIVEIRA, Antônio. Entrevista informal. [Entrevista concedida a] Mariana de Souza Alves. Olinda, 02 mar. 2016.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. A polissemia da noção de leitura. In: ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 1998, p. 7-12.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.

PINTO, Lourival Pereira. Bibliotecas comunitárias: dispositivos de ação. In: PINHO, Fábio Assis. Dispositivos culturais e espaços de memória. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013. E-book.

RECIFE prefeitura. Peixinhos. [2010?]. Disponível em: http://www2.recife.pe.gov.br/servico/peixinhos. Acesso em: 14 jan. 2022.

RECIFE prefeitura. Pina. [2012?]. Disponível em: http://www2.recife.pe.gov.br/servico/pina. Acesso em: 14 jan. 2022.

RELEITURA. Bibliotecas comunitárias em rede: para tecer os futuros nas teias da literatura e da criatividade. [S. l.: s. n.], [2013]. 1 folder. Apoio Instituto C&A, Centro de Estudos em Educação e Linguagem e Centro de Cultura Luiz Freire.

RELEITURA. Nosso ao redor. [2007?]. Disponível em: https://releiturape.wordpress.com/nosso-ao-redor/. Acesso em: 14 jan. 2022.

SANTANA, Isamar. Entrevista informal. [Entrevista concedida a] Mariana de Souza Alves. Recife, 26 mai. 2016.

SAVOLAINEN, Reijo. Information behavior and information practice: reviewing the “umbrella concepts” of information-seeking studies. Library Quarterly, Chicago, v. 77, n. 2, p. 109-132, 2007.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

SUAIDEN, Emir. Biblioteca pública e a informação à comunidade. São Paulo: Global, 1995.

VIEIRA, Heloisa Maria. Bibliotecas comunitárias em Belo Horizonte: atores em cena. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) –Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

ZILBERMAN, Regina. A escola e a leitura da literatura. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tânia, M., K. Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global. 2009. p. 17-39.

Published

2022-08-04

How to Cite

ALVES, M. de S. The reading and information practices of the people who are part of the community library collective “Releitura-PE”. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 117736, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245283.117736. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/117736. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Article