Classification of audiovisual in the Netflix catalog

transmedias, fandoms and nichos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245283.117698

Keywords:

Classification, Knowledge organization, Classification Theory, Netflix

Abstract

In a scenario of global conjuncture, resources generated by the internet have become relevant regarding relationships and cyber communication.  The rising of virtual movements, which initiated a new social-historical perspective of communities and their own vocabularies in the digital environment, have reduced barriers and brought people and social networks closer, according to their ideas and similarities. To carry out this work, we brought as a sample a streaming platform, a means of use and distribution of digital content, without the need for data storage by the user. Considering Netflix as a platform strongly present into society, we proposed a comparative analysis on the classification and organization of information in the catalogs that are part of Netflix. For this purpose, we selected four samples present in the catalog, and defined that in order to meet the criteria for the study, they needed to integrate the culture of convergence (transmedia, fandoms and niche market): Productions in series format and Netflix Original Productions.  It is believed that the objectives were achieved, but some points are worth mentioning: beside the lack of historical scientific bibliography on the subject, chain divisions were noted only on the terms visible on screen; the division did not follow a hierarchy, making the classification system flawed and poorly structured, without showing important aspects of extension and comprehension.

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Author Biographies

Andrei Roberto Araujo, Universidade de São Paulo

Bacharel em Biblioteconomia pela USP/Ribeirão Preto.Departamento de Educação, Informação e Comunicação na Área de Ciência da Informação.

Deise Maria Antonio Sabbag, Universidade de São Paulo

Doutora em Ciência da Informação pela UNESP/Marília. Departamento de Educação, Informação e Comunicação. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Docente do PPCGI/UNESP/Marília

Bruna Daniele de Oliveira Silva, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Ciencia da Informação - UNESP/MArília. Mestra em Ciência da Informação UNESP/Marília. Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação.

Denise Cristina Belam, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Ciencia da Informação - UNESP/MArília. Mestra em Ciência da Informação UNESP/Marília. Graduada em Biblioteconomia UNESP/Marília.

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Published

2022-08-04

How to Cite

ARAUJO, A. R.; SABBAG, D. M. A.; SILVA, B. D. de O.; BELAM, D. C. Classification of audiovisual in the Netflix catalog: transmedias, fandoms and nichos. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 117698, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245283.117698. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/117698. Acesso em: 24 jun. 2025.

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