Summarization as an activity of subject representation in librarian professional practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245261.255-277

Keywords:

Subject representation, Document summaries and abstracts, Summarization.

Abstract

Considering the summary as an element of the subject representation of information, it aims to analyze to what extent the document summaries are created during the technical processing of materials in libraries, as a way to support the indexation and guarantee a complete subject representation of the materials. This paper make use of data collection through questionnaire with closed questions, applied by Google Forms to 30 librarians active in different types of information units in Goiás. A statistical systematization is carried out. The results show that the processes of summarization and abstracting are not common practices by the librarians, to the detriment classification and indexing. The summary is created only in 16,7% of the information units, but seen in its importance by 96,7% respondents. There are several difficulties in conducting these activities as indicated by the respondents. We concluded that document summaries and abstracts, in spite of the professional’s recognition of their importance, are not effectively being used in libraries as part of the subject representation of information activities.

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Author Biographies

Lais Pereira de Oliveira, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Docente do curso de graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

Daniel Martínez-Ávila, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Marília)

Professor Assistente Doutor na Universidade Estadual Paulista. Possui graduação em Biblioteconomía y Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2005), Licenciado en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2007), Mestrado em Investigación en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2009), e Doutorado internacional pelo Programa Oficial de Doctorado en Documentación pela Universidad Carlos III de Madrid (2012). Foi Pesquisador e Instrutor Adjunto na University of Wisconsin-Milwauke até setembro de 2014 e Professor Assistente Doutor da Universidad Carlos III de Madrid até setembro de 2013. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Organização da Informação. Membro do International Society for Knowlege Organization (ISKO) Scientific Advisory Board.

José Augusto Chaves Guimarães, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Marília)

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1981), graduação em Direito pela Fundação de Ensino Eurípides Soares da Rocha (1981), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1989) , doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1994), livre-docência em Análise documentária pela Universidade Estadual Paulista (2000). Realizou estágio pós-doutoral na Universidad Carlos III de Madrid (2008-2009). Desde 2009 ocupa o cargo de Professor Titular do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho em Marília-SP. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Organização da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: análise documental, organização do conhecimento, epistemologia da Ciência da Informação, ética profissional em Ciência da Informação e documentação jurídica. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0310-2331

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Published

2020-01-01

How to Cite

OLIVEIRA, L. P. de; MARTÍNEZ-ÁVILA, D.; GUIMARÃES, J. A. C. Summarization as an activity of subject representation in librarian professional practice. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 255–277, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245261.255-277. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90556. Acesso em: 9 may. 2025.

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