The “Return of the Real” and forms of realism in contemporary cinema: the trauma in Caché and The White Ribbon, the abject in Antichrist; the banal in Mutum

Authors

  • Marília Xavier Lima UFJF
  • Nilson Assunção Alvarenga UFJF

Keywords:

Communication. Cinema. Realism. Aesthetics.

Abstract

This research seeks to understand the revival of realism in contemporary cinema, taking as a key point to recall the real done in two ways: one through the trauma elucidated by Hal Foster based on the visual arts and the other by means of “the banal sublime” exposed by Denilson Lopes. To this end, the films were discussed Caché and The White Ribbon, director Michael Haneke in order to explain the real trauma, Antichrist of Lars Von Trier for the case of the real in abject and, finally, in the brazilian scene, the film Mutum of Sandra Kogut in relation to “the banal sublime.” Looking thus understand the aesthetic elements of the contemporary cinematic realism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marília Xavier Lima, UFJF

Mestranda na linha de pequisa Estéticas, Redes e Tecnocultura do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Comunicação da UFJF . Possui graduação em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Faculdade de Comunicação Social da UFJF. Atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, realismo, vídeo, comunicação.

Nilson Assunção Alvarenga, UFJF

Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1996), mestrado em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1999) e doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2003). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora e pesquisador colaborador da Universidade Federal de Juiz de Fora. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Teoria da Comunicação e Cinema, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, imagem, cinema digital, vanguardas e cinema brasileiro.

Published

2010-12-20

How to Cite

LIMA, Marília Xavier; ALVARENGA, Nilson Assunção. The “Return of the Real” and forms of realism in contemporary cinema: the trauma in Caché and The White Ribbon, the abject in Antichrist; the banal in Mutum. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 267–281, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/15948. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Article

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.