Collaborative practices and the performance of libraries multipliers of information literacy
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245.29.124752Keywords:
informational skills, multiplication of information literacy, educator librarianAbstract
Objective: The objective of the article was to identify the activities carried out by librarians who multiply information literacy and which collaborative practices they use in their development. Methods: Field research, descriptive and with a qualitative approach, using the focus group as data collection technique, which was carried out with a group of librarians from different types of libraries. Data were analyzed based on content analysis. Results: Among the results, it was possible to identify that actions carried out by information literacy multipliers can range from the development of skills for the search and use of information, to educational and cultural activities that allow reflection and help subjects in the development of critical thinking about society and that instigate them to understand their condition of informational and social subject. To this end, librarians carry out several partnerships, especially with four emphases: educational, cultural, social and institutional. Conclusions: The role of the multiplier librarian is not “detached” from its reality, in this sense, it is important that institutions and the state recognize the need for continuous training of these professionals, as well as the essential role played by the information literacy in the training of subjects. It emphasizes the importance of universities and Librarianship courses to incorporate a diversified and humanistic training that enables librarians to establish ample analysis of the reality and conditions to act for its transformation.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES (ACRL). Framework for information literacy for higher education. Chicago, 2016.
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES (ACRL). Roles and Strengths of Teaching Librarians, Chicago, 2017. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/teachinglibrarians. Acesso em: 23 set. 2021
AZEVEDO, K. R.; OGÉCIME, M. O papel do bibliotecário como mediador da informação na busca pelo letramento informacional. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 18, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rdbci.v18i0.8654473. Acesso em: 30 jan. 2023.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BERTÚLIO, A. L. A. Estudo e Formação de Multiplicadores em Competência Informacional. 2012. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
BORGES, J. Competências infocomunicacionais: estrutura conceitual e indicadores de avaliação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 1, p. 123-140, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2018v28n1.38289. Acesso em: 30 jan. 2023.
BORGES, J.; BRANDÃO, G. Evolução contexto-conceitual das competências infocomunicacionais. Logeion: Filosofia da Informação, Brasília, v. 3, n. 2, p. 75-86, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.21728/logeion.2017v3n2.p75-86. Acesso em: 30 jan. 2023.
BORGES, J. et al. Competências infocomunicacionais: um conceito em desenvolvimento. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, João Pessoa, v. 5, n. 1, p. 1-23, 2012.
BRISOLA, A. C.; ROMEIRO, N. L. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 68-87, 2018.
BRISOLA, A. C.; SCHNEIDER, M. Contribuições freireanas para os estudos de competência crítica da informação: da experiência à práxis. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais [....]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. p. 1-19.
DUDZIAK, E. A. O bibliotecário como agente de transformação em uma sociedade complexa: integração entre ciência, tecnologia, desenvolvimento e inclusão social. Ponto de Acesso, Salvador, v. 1, n. 1, p. 88-98, 2007.
DUDZIAK, E. A. Bibliotecário como agente multiplicador da competência informacional e midiática. In: BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. (org). Competência em informação: de reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013. p. 202-217.
DUDZIAK, E. A. Competência em Informação: melhores práticas educacionais voltadas para a Information Literacy. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2005, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: FEBAB, 2005. p. 1-15.
DUDZIAK, E. A. Information literacy e o papel educacional das bibliotecas e do bibliotecário na construção da competência em informação. In: CONGRESSO ANUAL EM CIÊNCIA DA COMUNICAÇÃO, 25., 2002, Salvador. Anais [...]. Salvador: ENDECOM, 2002. p. 1-13.
DURODOLU, O. O. Information literacy, self-concept and metacognitive ability of teacher-librarians at the University of Zululand. Library Philosophy and Practice, Nebraska, feb. 2018.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GASQUE, K. C. G. D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. Atoz, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2013.
MIRANDA, A. M. M.; ALCARÁ; A. R. A formação de bibliotecários multiplicadores da competência em informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2021, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia, 2021. p. 1-17.
RIO, V. L. C. D. Práticas colaborativas no ensino de funções: uma aplicação no Programa de Educação de Jovens e Adultos do município do Rio de Janeiro. 2014. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
SANCHES, G. A. R.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e teorias pedagógicas: um estudo acerca das contribuições no fazer do bibliotecário mediador. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 16., 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: FEBAB, 2010. p. 1-10.
SANTOS, R. B.; SIMEÃO, E. L. M. S.; BELLUZZO, R. C. B. Atributos profissionais para o bibliotecário atuante nas iniciativas formadoras de competência em informação: um estudo baseado na metodologia do diagrama Belluzzo. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. p. 1-21.
SANTOS, J. R. C. T. Competência em Informação na Biblioteca Central da Universidade de Brasília - BCE/UnB: teoria e prática para a capacitação de multiplicadores. 2013. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília. Brasília, 2013.
SANTOS, V.; PEDROSA, E. M. P. Ação cultural: o elo entre bibliotecário, biblioteca e formação humana integrada. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, Taquara, v. 8, n. 1, p. 1-12, 2019.
SERAFIM, L. A.; FREIRE, G. H. Ação de responsabilidade social para competências em informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 155-173, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-99362012000300011. Acesso em: 30 jan. 2023.
SOARES, L. V. O.; CAMPELLO, B. S. Bibliotecário educador: a formação como aliada no exercício do papel educativo. 2014. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 14., 2013, Florianópolis. Anais [...]. Santa Catarina: ANCIB, UFSC, 2013. p. 1-7.
SPUDEIT, D. Programas para desenvolvimento de competências informacionais: implementação, metodologias e avaliação. In: ALVES, F. M. M.; CORRÊA, E. C. D.; LUCAS, E. R. (orgs.). Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 235-278.
SUAIDEN, E. Biblioteca pública e informação à comunidade. São Paulo: Global, 1995.
TEWELL, E. A decade of critical information literacy: A review of the literature. Communications in Information Literacy, Norman, v. 9, n. 1, p. 24-43, 2015. Available in: https://doi.org/10.15760/comminfolit.2015.9.1.174. Accessed on: 30 jan. 2023.
VARELA, A.; BARBOSA, M. L. A. Trajetórias cognitivas subjacentes ao processo de busca e uso da informação: fundamentos e transversalidades. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da informação, Florianópolis, v. 17, n. esp. 1, p. 142-168, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p142. Acesso em: 30 jan. 2023.
VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência informacional: bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, 2009.
WARD, D. Revisioning information literacy for lifelong meaning. The Journal of Academic Librarianship, Columbus, v. 32, n. 4, p. 396-402, 2006. Available in: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2006.03.006. Accessed on: 30 jan. 2023.
WHITWORTH, A. The reflective information literacy educator. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education-NORIL, Bergen, Norway, v. 4, n. 1, p. 1-18, 2012. Available in: https://doi.org/10.15845/noril.v4i1.151. Accessed on: 30 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Maria Miranda, Adriana Rosecler Alcará

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.