The Aura of Professing: deterritorialization of authority towards communitas and enthusiasm

Autores

  • Pedro Luis Braga Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP) http://orcid.org/0000-0002-9057-9356
  • Ana Cristina Zimmermann Professora da Escola de Educação Física e Esportes da Universidade de São Paulo, associada ao programa de pós-graduação da Faculdade de Educação na mesma Univesidade.

Palavras-chave:

Aura, Teaching Authorit, Communitas, Enthusiasm, Critical Pedagogy

Resumo

The article characterizes the teaching authority as a product of patriarchal and Christian tradition, according to which the teacher’s performance would establish discipline and silence. Just like the aura (Benjamin, 2017) of a work of art decays through technical advance, so would the teacher's aura: the democratization/secularization of education, by unlinking knowledge from the divine, generates deterritorialization of authority. In response, means of dialectically reverting the aura in teaching are sought here in works of art and philosophy. These point toward the construction of communitas in learning, in which professing becomes an aesthetic and collective experience, marked by the presence of an embodied enthusiasm.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Pedro Luis Braga, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP)

Mestre em Cultura, História e Filosofia da Educação, orientado pela Profa. Dra. Ana Cristina Zimmermann, na Faculdade de Educação da USP (FE-USP)

Bacharel em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da USP (ECA-USP)

Ana Cristina Zimmermann, Professora da Escola de Educação Física e Esportes da Universidade de São Paulo, associada ao programa de pós-graduação da Faculdade de Educação na mesma Univesidade.

Pós-doutora em Humanidades pela Universidade de Nottingham, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, Professora da Escola de Educação Física e Esportes e da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Atua no Departamento de Pedagogia do Movimento do Corpo Humano, pesquisando os temas de corpo, educação e fenomenologia.

Publicado

2020-06-26

Como Citar

Braga, P. L., & Zimmermann, A. C. (2020). The Aura of Professing: deterritorialization of authority towards communitas and enthusiasm. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 10(3), 01–30. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/102230

Edição

Seção

Outros Temas