THE TEACHER AND THE ACT OF READING

THE MAQUINATION OF IMPROVISO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54909/sp.v6i2.128132

Keywords:

Basic education, Educator, Reading

Abstract

This article deals with an experience report by a group of researchers who sought to investigate, through open listening, conditions, and difficulties of the teacher, as educator and reader, with regard to access to reading and the teaching of reading, in 2021, with the effects of the COVID-19 pandemic and the alternation between face-to-face and non-face-to-face classes. The results of this experience indicate that reading is not a spontaneous activity in the teacher’s personal life, in the same way that it is not understood as intrinsic to his professional performance. In addition, the data lead to the conclusion that the internet is considered by teachers as the greatest impediment to the consistent teaching of reading today, as well as that online reading is still not accepted as such by educators, whenever it they are the readers, or when the reader is the student. The theoretical basis of this analysis was the study of Colomer (2007), Lajolo (2000), Santaella (2004), Silva (2009, 2011) and Zilberman (1991).

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Author Biographies

Ezequiel Theodoro da Silva, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Possui graduação em Língua e Literatura Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1971), Mestrado em Educação-Leitura pela Universidade de Miami (1973) e Doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1979). Livre Docência em Metodologia de Ensino pela Faculdade de Educação da Unicamp (1994). Atua como professor visitante junto ao Grupo de Pesquisa ALLE-AULA (Alfabetização, Leitura e Escrita, Trabalho Docente e Formação Inicial), da Faculdade de Educação, Unicamp, Campinhas, São Paulo, Brasil. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Pedagogia, Psicologia e Didática, trabalhando principalmente com os seguintes temas: leitura, formação do professor, biblioteca escolar e leitura na Internet

Telma Rubiane Rodrigues de Melo, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Mestre na área de Análise do Discurso (Linguística Aplicada). Doutoranda em Educação. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil

Monica do Socorro de Jesus Chucre, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutoranda em Educação. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil

Caroline Belchior da Silva, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professora bilíngue com quatro anos de experiência na área educacional. Mestranda em Educação. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil

 

Rosinete Lima Setubal, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Especialista em Psicopedagogia Construtivista - Educação. Licenciada em pedagogia. Professora da Prefeitura Municipal de Campinas. Mestranda em Educação. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), São Paulo, Brasil

Roberto Ferreira de Carvalho Junior, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Graduando em Psicanálise. Bacharel em Jornalismo. Mestrando em Educação. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), São Paulo, Brasil

Mary Perla Martins Silva, Prefeitura Municipal de Limeira (SP)

Especialista em Deficência Intelectual. Graduada em Pedagogia. Professora da Prefeitura Municipal de Limeira, São Paulo, Brasil

Published

2023-01-15

How to Cite

SILVA, E. T. da; MELO, T. R. R. de; CHUCRE, M. do S. de J.; SILVA, C. B. da; SETUBAL, R. L. .; CARVALHO JUNIOR, R. F. de; SILVA, M. P. M. THE TEACHER AND THE ACT OF READING: THE MAQUINATION OF IMPROVISO. Saberes Plurais, [S. l.], v. 6, n. 2, 2023. DOI: 10.54909/sp.v6i2.128132. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/128132. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Teaching and student experiences