Pina Bausch and Café Müller on screen: the mise-en-scène of co-presence of bodies and closed eyes

Authors

  • Cristiane Wosniak (Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR, Curitiba/PR, Brazil) Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) - campus de Curitiba II/Faculdade de Artes do Paraná

Keywords:

Pina Bausch. Café Müller. Cinema. Co-presence. Representation.

Abstract

This article addresses the issue of co-presence of dancing bodies in an excerpt of Café Müller by Pina Bausch through the cinematographic eye of Wim Wenders in Pina (2011). As a theoretical framework for this analysis, essayist and filmmaker Jean-Louis Comolli ‒ mise-en-scène, representation, co-presence ‒ and the film philosophy of difference as proposed by Gilles Deleuze are brought to scene. While shaping itself on relations with time, the empirical object of this analysis traces ruptures and refractions of images as power of representation. From the (im)perfection of the closed eyes in Café Müller to the (re)presentation in a false-raccord of a coalescent image: the eyes of a cinematographic montage as production of presence in dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane Wosniak (Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR, Curitiba/PR, Brazil), Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) - campus de Curitiba II/Faculdade de Artes do Paraná

É doutora em Comunicação e Linguagens – linha de pesquisa em Estudos de Cinema e Audiovisual pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). É mestra em Comunicação e Linguagens – linha de Cibermídia e Meios Digitais (UTP). É especialista em Artes-Dança pela Faculdade de Artes do Paraná (FAP) e Bacharel e Licenciada em Dança pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) - campus de Curitiba II e também atua como coreógrafa da Téssera Companhia de Dança da UFPR. É líder do Grupo de Pesquisa Cinema: criação e reflexão (CINECRIARE) da UNESPAR/CNPq e membro do Grupo de Pesquisa Desdobramentos Simbólicos do Espaço Urbano em Narrativas Audiovisuais (GRUDES) da UTP/CNPq.

Published

2022-10-03

How to Cite

Wosniak (Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR, Curitiba/PR, Brazil), C. (2022). Pina Bausch and Café Müller on screen: the mise-en-scène of co-presence of bodies and closed eyes. Brazilian Journal on Presence Studies, 8(3), 469–486. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/81181

Issue

Section

Pina Bausch