Presence in art as something that is not there by itself: the affect potencies in the act of composition between bodies

Autores

  • Milene Lopes Duenha UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Sandra Meyer Nunes (Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, Florianopolis/SC, Brazil) UDESC

Palavras-chave:

Invitation-presence, Body, Affect, Relation, Co(m)position,

Resumo

This text presents an approach to the artist presence as a relation by offering a perspective about the body, and also the shift of presence as a non prior assignment from the artist, which allows us to bring attention to what emerges in the encounter between bodies in the here and now. The audience is considered an active partner and the artist is understood as the one that ceases starring to compose (add-with) the viewer, becoming a porous invitation-presence by an accurate perception practice of the environment settings. This combination of art, philosophy, anthropology and cognitive sciences references allows that the differences between an imposing presence and shared presence become apparent.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Milene Lopes Duenha, UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina

Atriz, bailarina e performer, possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Londrina/PR e pósgraduação em Artes visuais / Arte educação pela mesma universidade. É meste em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina, e atualmente realiza uma pesquisa de doutorado nesse mesmo programa de pósgraduação em Teatro. Pesquisa noções de presença em relação na experiência artística e investiga possibilidades compositivas em arte considerando a presença do artista como implicação ética. Interessa-se
por questões ligadas ao corpo e seus modos de estar/fazer como potência de afeto. Atua na intersecção entre as linguagens da dança, da performance e do teatro desenvolvendo uma pesquisa artística no Coletivo Mapas e Hipertextos de FlorianópolisSC. É arte-educadora desde 1998.

Publicado

2016-12-30

Como Citar

Duenha, M. L., & Nunes (Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, Florianopolis/SC, Brazil), S. M. (2016). Presence in art as something that is not there by itself: the affect potencies in the act of composition between bodies. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 7(1), 99–122. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/69409

Edição

Seção

Dramaturgias do Corpo