Da Pateada:

ecos de uma prática extinta, mas ruidosa

Authors

Keywords:

História do teatro brasileiro, Espectador teatral, Teatro e polícia, Legislação teatral, Pateadas

Abstract

Historically, the theater spectator has been constituted as a central figure in both theatrical practice and theory, becoming the target of an artistic-pedagogical discourse. Departing from this premise, this article aims to problematize the interplay between conduct and counter-conduct in which the theater spectator was entangled. To do so, we propose to observe an extinct practice in Brazilian theaters but prevalent throughout the 19th century, the "pateada," which involved a noisy stomping of feet by the audience with the purpose of interrupting a performance. By analyzing the "pateada," we present a historical moment in which the behavior and subjectivity of the spectator would begin to be regulated in a different direction, and a new type of public-stage address would emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Paulo Pimentel de Souza, Universidade de São Paulo/doutorando

Luiz Paulo Pimentel de Souza é ator, dramaturgo e pesquisador em Artes Cênicas. Formado em Interpretação Teatral pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (USP), é mestre em Filosofia e Educação pela Faculdade de Educação da USP, sob a orientação do Prof. Dr. Julio Groppa Aquino e doutor em Teoria e Prática do Teatro pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da ECA, sob orientação da Profa. Silvia Fernandes Telesi e coorientação do Prof. Christian Guimarães Vinci.

Published

2024-12-20

How to Cite

Pimentel de Souza, L. P. (2024). Da Pateada:: ecos de uma prática extinta, mas ruidosa. Brazilian Journal on Presence Studies, 14(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/138216

Issue

Section

Sound in Performance

Most read articles by the same author(s)