“Pateada”:
echoes of an extinct but noisy practice
Palavras-chave:
History of Brazilian theater, Theatrical spectator, Theater and police, Theatrical legislation, PateadasResumo
Historically, the theater spectator has been constituted as a central figure in both theatrical practice and theory, becoming the target of an artistic-pedagogical discourse. Starting from this premise, this article aims to problematize the game play between conduct and counter-conduct in which the theater spectator was entangled. To do so, we propose to observe an extinct practice in Brazilian theaters but prevalent throughout the 19th century – the “pateada” – which involved a noisy stomping of feet by the audience with the purpose of interrupting a performance. Resorting to the analysis of the “pateada”, we present a historical moment in which the behavior and subjectivity of the spectator would begin to be regulated towards a disciplined, moderated, and pedagogized body, and a new type of public-stage address would emerge.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.