Somatic Approaches in the Educational Formation in Dance

from the dryness of the background to curriculum as cartography

Autores

  • Marina Campos Magalhães Universidade de Lisboa / Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Palavras-chave:

Somática. Dança. Ensino-aprendizagem. Performatividade. Corporalização.

Resumo

This article analyzes the relationships and contributions of somatic practices in the training in dance, in higher education context, based on a study between Lisbon and Rio de Janeiro. The main reflections will be presented, which emphasize the actual concept of Somatics and its possibilities of articulation in the teaching of dance in higher education. In our research, a coexistence of the fields is presented based on two main possibilities: the dryness of the background - Godard’s (2006) concept, which would characterize a request from Somatics in a punctual or utilitarian way -; and another, in which the interaction takes place in such a way that the whole gear of teaching and learning is modified.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marina Campos Magalhães, Universidade de Lisboa / Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Autora do livro "Grupo Teatro do Movimento: um gesto expressivo de Klauss e Angel Vianna na dança brasileira", é doutoranda em Artes (ULisboa/UNIRIO), com bolsa de financiamento da FCT, Mestre em Artes Cênicas pela Unirio e pós-graduada em Preparação Corporal pela Faculdade Angel Vianna. Atriz e bailarina, fundadora da Cia. Impele, é também professora, preparadora corporal e diretora de movimento. Email: marinacamposmagalhaes@gmail.com

Publicado

2023-07-06

Como Citar

Magalhães, M. C. (2023). Somatic Approaches in the Educational Formation in Dance: from the dryness of the background to curriculum as cartography. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 13(3), 1–27. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132227

Edição

Seção

Outros Temas