TV and revisit spaces: The formation of a tele-affective memory
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-858320190.204-226Keywords:
TV. Tele-affective memory. Affective Memory. Social Media. Canal Viva.Abstract
This study aims to analyze television as a space for social review for the viewers' formation of a tele-affective memory. It analyzes Canal Viva, which consists of a network composed by reruns. As an applied methodology, we use Laurence Bardin's Content Analysis, which establishes the research on the semantic meanings of viewers' comments published on Twitter. The results showed that, in addition to being affective, there is a tele-affective memory, resulting from the emotional effects of television, socialization and the affections built with reference groups. There is a pleasure in returning to the past by reconstituting a social bond with remembrances.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRESSAN JÚNIOR, Mario Abel. A memória afetiva e os telespectadores: um estudo do Canal Viva. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
BRESSAN JÚNIOR, Mario Abel. Um laço social revisitado na televisão: traços de uma memória teleafetiva. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM MIDIATIZAÇÃO E PROCESSOS SOCIAIS, 2., 2018, São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: PPGCC Unisinos, 2018.
CAIXETA, Leonardo. Desenvolvimento histórico das neurociências das emoções. In: PÔRTO, Weyler Galvão (org.). Emoção e memória. São Paulo: Artes Médicas, 2006. cap. 1, p. 1-21.
FECHINE, Yvana. Elogio à programação: repensando a televisão que não desapareceu. In: CARLÓN, Mario; FECHINE, Yvana (org.). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.
FERRÉS, Joan. Televisão subliminar: socializando através de comunicações despercebidas. Porto Alegre: Artmed, 1998.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2013.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.
HUYSSEN, Andréas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
IZQUIERDO, Ivan. Memória. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
LE BRETON, David. As paixões ordinárias: antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes, 2009.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; GRECO, Clarice. Brasil: a “TV transformada” na ficção televisiva brasileira. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; GÓMEZ, Guillermo Orozco (coord.). (Re)invenção de gêneros e formatos da ficção televisiva: anuário Obitel 2016. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 135-175.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
SECCO, Duh. Exclusivo: segunda reprise de “Por Amor” no Viva lidera audiência da TV paga. [S.l.]: Terra, 24 maio 2017.
WOLTON, Dominique. Elogio do grande público: uma crítica da televisão. São Paulo: Ática, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).