Game of Nudes
Notes on nudity in Game of Thrones
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.142348Keywords:
nudity, Game of Thrones, male gazeAbstract
The text focuses on nudity in Game of Thrones with the aim of observing in which ways, and in which contexts, this exposure occurs and what it produces in terms of meaning. To this end, it develops a quantitative analysis, reflecting on the 115 scenes located in our collection and, also, a qualitative analysis, based on an analytical protocol developed in our project, of eight specific scenes. In the end, we see places of approximation and distance regarding the ways in which the naked bodies of women and men appear, pointing to aspects such as the reproduction of a particular audiovisual grammar that acts under the logic of a male gaze.
Downloads
References
ATOR de Game of Thrones revela que cena de nudez foi momento traumático. Diário de Pernambuco, Recife, 5 maio 2017.
BUTLER, Judith. Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: N-1, 2019.
CAMERON, Colin. Whose problem? Disability narratives and available identities. Community Development Journal, Oxford, v. 42, n. 4, p. 501-511, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1093/cdj/bsm040. Acesso em: 6 set. 2024.
CAMINHAS, Lorena. Violência de gênero e telenovelas nacionais: um diagnóstico crítico. Tempo Social, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 421-444, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2020.162335. Acesso em: 6 set. 2024.
CARR-GOMM, Philip. A brief history of nakedness. Londres: Reaktion Books, 2010.
CARVALHO, Ana Carolina Fonseca. Catelyn Stark dos livros para as telas: a representação da mãesposa em Game of Thrones. 2023. Monografia (Graduação em Jornalismo) - Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2023.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de se educar na (e pela) TV. Em Foco: Educação e Sociedade midiática, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 151-162, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100011. Acesso em: 6 set. 2024.
FRANKEL, Valerie Estelle. Women in Game of Thrones: power, conformity and resistance. North Carolina: McFarland. 2014.
GAME OF THRONES chega à última temporada com recordes de orçamento, audiência e pirataria. Folha de São Paulo, São Paulo, 14 abr. 2019a.
GAME OF THRONES: Emilia Clarke diz que cenas de nudez eram ‘difíceis’ e que chorava no banheiro antes de gravar. BBC NEWS Brasil, São Paulo, 21 nov. 2019b.
GAME OF THRONES. Criação: David Benioff; Daniel Brett Weiss. New York: HBO, 2011-2019. Série de Televisão. 8 temporadas.
GJELSVIK, Anne; SCHUBART, Rikke. Women of Ice and Fire: Gender, Game of Thrones and multiple media engagements. New York: Bloomsbury, 2016.
KAPLAN, Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
KIT Harington apoia mais nudez masculina em Game of Thrones. Diário de Pernambuco, Recife, 27 mar.2014.
KOLINSKI MACHADO, Felipe Viero. Notas sobre o martírio feminino em Game of Thrones. E-Compós, Brasília, v. 25, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.30962/ec.2483. Acesso em: 6 set. 2024.
LIMA, Laryssa Gonçalves. Gênero e representação na série Game of Thrones: as possibilidades e impossibilidades das mulheres através da trajetória de Cersei Lannister. 2022. Monografia (Graduação em Jornalismo) - Instituto de Ciências Sociais Aplicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2022.
LOUGHREY, Clarisse. Game of Thrones: Lena Headey on why she used a body double instead of going naked. Independent, London, 20 Apr. 2016.
MACHADO, Felipe. (Com ela) A Noite é escura e cheia de terror: Melisandre e a mulher/bruxa em as Crônicas de Gelo e Fogo e em Game of Thrones. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Cuiabá, v.6, n. 21, p. 245-274, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.29327/2410051.6.21-11. Acesso em: 6 set. 2024.
MARTIN, George R. R. A Guerra dos Tronos: as crônicas de Gelo e Fogo. Porto Alegre: Suma, 2019-. 5 v.
MENDONÇA, Felipe Viero Kolinski Machado. Eu não sou a mulher vermelha. Pode tirar suas próprias calças: Sentidos sobre gênero e sexualidade em disputa em memes de Game of Thrones. Fronteiras – estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 22, p. 94-105, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4013/fem.2020.223.08. Acesso em: 6 set. 2024.
MENDONÇA, Felipe Viero Kolinski Machado; Gonzatti, Christian. A “mulher louca” em Game of Thrones: gênero e a crítica do pop no jornalismo. Matrizes, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 223-247, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v15i1p223-247. Acesso em: 6 set. 2024.
MULVEY, Laura. Prazer visual e cinema narrativo. In: XAVIER, Ismail. A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 437-453.
ROHR, Zita Eva; BENZ, Lisa. Queenship and the Women of Westeros. Female Agency and Advice in Game of Thrones and A Song of Ice and Fire. Cham: Palgrave MacMillan, 2020.
SÁ, Simone Pereira; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogerio. Cultura Pop. Salvador: Edufba, 2015.
SARKISIAN, Jacob. Carice van Houten [...]. BUSINESS Insider, New York, 14 May 2020.
SCHAFER, Murray. A afinação do mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente - a paisagem sonora. São Paulo: Ed. Unesp, 2001.
SIBILIA, Paula. A nudez autoexposta na rede: deslocamentos da obscenidade e da beleza? Cadernos Pagu, Campinas, v. 44, p. 171-198, 2015.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. 4. ed. Campinas: Papirus, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Felipe Viero Kolinski Machado, Kaio Moreira Veloso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).