Critical readings of alterity in audiovisual media
mediatization and reception of narratives by immigrants and refugees
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.142629Keywords:
mediatization, alterity, reception, immigrants, refugeesAbstract
Connected to a broader research project on the issue of the other in audiovisual culture, this work focuses on understanding the reception process of fiction and non-fiction audiovisual products by immigrants and refugees living in Brazil. We propose a theoretical-conceptual discussion anchored in the processes of mediation and mediatization of the other; in the impact of social representations on the fixation of readings about peoples, cultures and identities; in the approach of reception as a way of understanding the strategies of negotiation and fixation of meaning in subjects represented in the media; and in the conformation of the narrative of alterity to the codifications and forms of two specific television genres (documentary and serial fiction). In the research part highlighted in this text, we did ten semi-open interviews with immigrants and refugees living in Brazil, from six nations in Latin America, Africa and the Middle East, in which they comment and present points of view that evidence their interpretation of the audiovisual products. The reflections they outlined regarding two programs – chapters of the soap opera Órfãos da Terra and an edition of the journalistic GloboNews Especial – indicate critical readings on the mechanisms of attribution of values and translation of alterity operated by the Brazilian media.
Downloads
References
ACNUR. Dados: refugiados no Brasil e no mundo. Brasília: Agência da ONU para refugiados, 2025.
DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: BARROS, Antonio; DUARTE, Jorge (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
BRAGA, José Luiz. Mediatização como processo interacional de referência. Animus - Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Santa Maria, v. 5, n. 2, p. 9-35, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2175497790408. Acesso em: 13 mar. 2025.
CAVALCANTI, Leonardo; OLIVEIRA, Tadeu; SILVA, Sarah F. Lemos (org.). Relatório Anual 2023 - OBMigra 10 anos: pesquisa, dados e contribuições para políticas. Brasília: Observatório das Migrações Internacionais, 2023.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.
COULDRY, Nick. Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling. New Media & Society, Thousand Oaks, v. 10, n. 3, p. 373-391, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1461444808089414. Acesso em: 13 mar. 2025.
DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem. Petrópolis: Vozes, 1993.
FIGARO, Roseli; GROHMANN, Rafael. A recepção serve para pensar: um “lugar” de embates. Palabra Clave, Bogotá, v. 20, n. 1, p. 142-161, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.1.7. Acesso em: 13 mar. 2025.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
FRANÇA, Vera (org.). Narrativas televisivas: programas populares na TV. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
FREITAS, Jeanne Marie Machado. Comunicação e psicanálise. São Paulo: Escuta, 1992.
GOMES, Mayra Rodrigues. Poder no jornalismo. São Paulo: Hacker/EDUSP, 2003.
GOMES, Mayra Rodrigues. Comunicação e identificação: ressonâncias no jornalismo. Cotia: Ateliê, 2008.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Guaracira, 2001.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri/PUC Rio, 2016.
JACKS, Nilda. Da agulha ao chip: brevíssima revisão dos estudos de recepção. Intexto, Porto Alegre, n. 34, p. 236-254, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.236-254. Acesso em: 13 mar. 2025.
JOST, François. Compreender a televisão. Porto Alegre: Sulina, 2007.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru: EDUSC, 2001.
LOBATO, José Augusto Mendes. A alteridade na ficção seriada e na grande reportagem. Um estudo sobre as estratégias de representação do outro na narrativa televisual brasileira. 2017. Tese (Doutorado em Teoria e Pesquisa em Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2002.
MARTÍN-BARBERO. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ, 1997.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, Vozes, 2003.
O DRAMA DOS REFUGIADOS. Apresentado por Gustavo Sobral. Rio de Janeiro: GloboNews, 13 out. 2017. Duração 25 min.
OS REFUGIADOS NO BRASIL. Apresentado por Guga Chacra. Rio de Janeiro: GloboNews, 19 fev. 2017. Duração 23 min.
ÓRFÃOS DA TERRA. Criação: Duca Rachid e Thelma Guedes. Direção: André Câmara. Rio de Janeiro: TV Globo, 2019. Telenovela. 154 capítulos.
ROCHA, Rose; CASTRO, Gisela. Cultura da mídia, cultura do consumo: imagem e espetáculo no discurso pós-moderno. LOGOS 30 - Tecnologias de Comunicação e Subjetividade, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 48-59, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.12957/logos.2009.361. Acesso em: 13 mar. 2025.
SILVERSTONE, Roger. Complicity and collusion in the mediation of everyday life. New Literary History, Baltimore, v. 33, p.761-780, 2002. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1353/nlh.2002.0045. Acesso em: 13 mar. 2025.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho. Uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes 2002.
TODOROV, Tzvetan. A conquista da América: a questão do outro. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Augusto Mendes Lobato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).