The meme politics and the political memes: methodological proposal for a content analysis of internet memes from 2014 electoral debates

Authors

  • Viktor Chagas Universidade Federal Fluminense
  • Fernanda Alcântara Freire Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Daniel Rios Universidade Federal Fluminense
  • Dandara Magalhães Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201738.173-196

Keywords:

Internet and political culture. Political memes. 2014 Elections.

Abstract

2014 Elections in Brazil have been marked in popular Brazilian imagination as the “elections of memes”. From the scientific point of view, however, we believe that there are still few attempts to understand what the phenomenon of memes on the environment of the internet means for the Political Communication approach. This paper aims to discuss preliminary results of a comprehensive research on the uses and the appropriations of political-electoral memes. Our main goal is to develop, following former propositions from previous studies a taxonomy able to assist researchers interested in the topic to deal with this memes with greater objectivity. Therefore, we tried to perform a content analysis of memes that circulated during the Brazilian presidential election debates in 2014. The results point to the need to evaluate the production of meaning by Internet users talking about the political scene, understanding the memes as an expression of public opinion able to read the performances of candidates through social commentary in digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viktor Chagas, Universidade Federal Fluminense

Professor do Departamento de Estudos Culturais e Mídia (UFF). Doutor em História, Política e Bens Culturais (Cpdoc-FGV).

Fernanda Alcântara Freire, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Uerj.

Daniel Rios, Universidade Federal Fluminense

Graduando do curso de Estudos de Mídia da UFF, bolsista PIBIC/CNPq do projeto "A política dos memes e os memes da política".

Dandara Magalhães, Universidade Federal Fluminense

Graduanda do curso de Estudos de Mídia da UFF, bolsista PROEX/UFF do projeto "#MUSEUdeMEMES".

References

AGGIO, C. Campanhas online e Twitter: a interação entre campanhas e público nas eleições presidenciais brasileiras de 2010. In: 38ª Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais, 2014, Caxambu. Anais... Caxambu: Anpocs, 2014.

ALDÉ, A. A construção da política. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

ALDÉ, A. O internauta casual: notas sobre a circulação da opinião pública na internet. Revista USP, São Paulo, n. 90, 2011.

ALDÉ, A.; CHAGAS, V.; SANTOS, J. G. B. Teses e dissertações defendidas no Brasil (1992-2012): um mapa da pesquisa em comunicação e política. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, 2013.

ARAÚJO, R.; PENTEADO, C.; SANTOS, M. Democracia digital e experiências de eParticipação: construção do Índice de Participação Política e Influência no ciclo de políticas públicas. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais, 38., 2014, Caxambu. Anais... Caxambu: Anpocs, 2014.

BENNETT, W. L.; SEGERBERG, A. The logic of connective action. Information, Communication & Society, London, v. 15, n. 5, 2012.

BLACKMORE, S. The power of memes. Scientific American, v. 283, n. 4, 2000.

BÖRZSEI, L. K. Political culture on the National Web: the role of political culture in online political activity and the case of Hungarian politics on Facebook. 2013. Thesis (Master) – Faculty of Humanities, Utrecht University, 2013.

CERVI, E.; MASSUCHIN, M. O que interessa ao público nos portais informativos? Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, 2013.

CHAGAS, V. Entre criadores e criaturas: uma análise sobre a relação entre memes de internet e propriedade intelectual. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Intercom, 2015.

CHAGAS, V. “Não tenho nada a ver com isso”: cultura política, humor e intertextualidade nos memes das Eleições 2014. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 25., 2016, Goiânia. Anais… Goiânia: UFG, 2016.

DAVISON, P. The language of internet memes. In: MANDIBERG, M. The social media reader. New York: NYUP, 2012.

DAWKINS, R. The selfish gene. Oxford: OUP, 1976.

FELINTO, E. Videotrash: o YouTube e a cultura do "spoof" na internet. Galáxia, São Paulo, n. 16, 2008.

FIGUEIREDO M.; et al. Estratégias de persuasão em eleições majoritárias: uma proposta metodológica para o estudo da propaganda política. Série Estudos (Iuperj), Rio de Janeiro, n. 100, 1998.

FINE, G.; HARRINGTON, B. Tiny publics: small groups and civil society. Sociological Theory, Thousand Oaks, v. 22, n. 3, 2004.

FINE, G.; KLEINMAN, S. Rethinking subculture: an interactionist analysis. American Journal of Sociology, Chicago, v. 85, n. 1, 1979.

G1. Confira memes da campanha a presidente na eleição 2014. G1, Rio de Janeiro, 26 out. 2014. Online. Disponível em: <http://goo.gl/lOqtLh>. Acesso em: 20 out. 2016.

GOLDFARB, J. Reinventing political culture. Londres: Polity, 2012.

GOMES, W. et al. Politics 2.0. Campanha on-line de Barack Obama em 2008. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 17, n. 34, 2009.

HALFELD, P. A produção do humor na rede social Facebook. Revista Soletras, Rio de Janeiro, n. 26, 2013.

HONORATO, J. I.; CARREIRA, L. S.; GOVEIA, F. Análise de Big Data pelos parâmetros de características visuais. In: XIX CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 2014, Espírito Santo. Anais… Espírito Santo: Intercom, 2014.

HSIEH, H. F.; SHANNON, S. E. Three approachs to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, Thousand Oaks, v. 15, n. 9, 2005.

JENKINS, H.; et al. If it doens’t spread, it’s dead. Massachusetts: Convergence Culture Consortium, 2009.

KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C. Online memes affinities and cultural production. In: KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C. A new literacies sampler. New York: Peter Lang, 2007.

KRIPPENDORFF, K. Content analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks: SAGE, 2013.

LATTMAN-WELTMAN, F. O Rio nas cruzadas: comunicação, democratização e usos da internet numa eleição carioca. Revista ECO-Pós, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, 2009.

LATTMAN-WELTMAN, F. Democracia e revolução tecnológica em tempos de cólera: influência política e midiática e radicalização militante. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM COMUNICAÇÃO E POLÍTICA, 6., 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Compolítica, 2015.

MAGALHÃES, E.; ALBUQUERQUE, A. Jornalistas sem jornal: a “blogosfera progressista” no Brasil. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 23., 2014, Belém. Anais... Belém: UFPA, 2014.

MALINI, F.; ANTOUN, H. Mobilização nas redes sociais: a narratividade do #15M e a democracia na cibercultura. In: XXII ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 2013, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2013.

MANSBRIDGE, J. Everyday talk in deliberative system. In: MACEDO, S. (Org.). Deliberative politics: essays on democracy and disagreement. Oxford: OUP, 1999.

MARQUES, F. J. A. Debates políticos na internet: a perspectiva da conversação civil. Opinião Pública, Campinas, v. 12, n. 1, 2006.

MARQUES, F. J. A.; SAMPAIO, R. C. Internet e Eleições 2010 no Brasil: Rupturas e continuidades nos padrões mediáticos das campanhas políticas online. Galáxia, São Paulo, n. 22, 2011.

MIGUEL, L. F. Falar bonito: o Kitsch como estratégia discursiva. RBCP, Brasília, n. 6, 2011.

MILNER, R. Pop polyvocality: internet memes, public participation, and Occupy Wall Street Movement. International Journal of Communication, Los Angeles, n. 7, 2013.

MILTNER, K. SRSLY phenomenal: an investigation into the appeal of LOLcats. Dissertation (Masters) - Department of Media and Communications, London School of Economics and Political Science, 2011.

O DIA. Debate presidencial gera memes e piadas nas redes sociais. O Dia, Rio de Janeiro, 25 out. 2014. Online. Disponível em: <http://goo.gl/uC6VoI> Acesso em: 20 out. 2016.

PARRA, H. Controle social e prática hacker: tecnopolítica e ciberpolítica em redes digitais. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 15, n. 1, 2012.

PRUDÊNCIO, K. Micromobilizações, alinhamento de quadros e comunicação política. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, 2014.

PUTNAM, R. Bowling alone: America's declining social capital. Journal of Democracy, Baltimore, v. 6, n. 1, 1995.

RECUERO, R. Memes em weblogs: proposta de uma taxonomia. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 32, 2007.

ROSSINI, P.; LEAL, P. R. Efeitos da campanha virtual no universo das mídias sociais: o comportamento do eleitor no Twitter nas Eleições 2010. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, 2013.

SÁ, S. P. The Numa Numa Dance e Gangnam Style: vídeos musicais no Youtube em múltiplas mediações. Galáxia, São Paulo, n. 28, 2014.

SAMPAIO, R. C.; AZEVEDO, D.; ALMADA, M. P. Esfera civil e Eleições 2010: uma análise de iniciativas online para maior controle por parte da sociedade. In: MARQUES, F. P. J. A.; SAMPAIO, R. C.; AGGIO, C. (Org.). Do clique à urna: internet, redes sociais e eleições no Brasil. Salvador: EdUFBA, 2013.

SAMPAIO, R. C.; BARROS, S.; MORAIS, R. Como avaliar a deliberação online? Um mapeamento de critérios relevantes. Opinião Pública, Campinas, vol. 18, n. 2, 2012.

SHIFMAN, L. An anatomy of a YouTube meme. New Media & Society, Thousand Oaks, v. 14, n. 2, 2009.

SHIFMAN, L. Memes in a Digital Culture. Cambridge: MIT, 2014.

SHIFMAN, L.; LEVY, H.; THELWALL, M. Internet Jokes: the secret agents of globalization? Journal of computer-mediated communication, S.l., v. 19, n. 4, 2014.

SHIFMAN, L. An anatomy of a YouTube meme. New Media & Society, Thousand Oaks, v. 14, n. 2, 2012.

SHIFMAN, L.; KATZ, E. Just Call Me Adonai: a case study of ethnic humor and immigrant assimilation. American Sociological Review, Thousand Oaks, v. 70, n. 5, 2005.

SHIFMAN, L.; WARD, S.; COLEMAN, S. Only joking? Online humour in the 2005 UK General Election. Information, Communication and Society, Londres, v. 10, n. 4, 2007.

TAECHARUNGROJ, V.; NUEANGJAMNONG, P. Humour 2.0: styles and types of humour and virality of memes on Facebook. Journal of Creative Communications, Thousand Oaks, v. 10, n. 3, 2015.

TAY, G. Embracing LOLitics: popular culture, online political humor, and play. 2012. Thesis (Master of Arts in Media and Communication) - University of Canterbury. New Zealand: University of canterbury, 2012.

UOL. Memes e piadas nas Eleições 2014. Uol, São Paulo, 26 out. 2014. Online, Uol Eleições. Disponível em: <http://goo.gl/xs9ffT>. Acesso em: 20 out. 2016.

VALENZUELA, S. Analisando o uso de redes sociais para o comportamento de protesto: o papel da informação, da expressão de opiniões e do ativismo. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, 2014.

Published

2017-01-24

How to Cite

Chagas, V., F. A. Freire, D. Rios, and D. Magalhães. “The Meme Politics and the Political Memes: Methodological Proposal for a Content Analysis of Internet Memes from 2014 Electoral Debates”. Intexto, no. 38, Jan. 2017, pp. 173-96, doi:10.19132/1807-8583201738.173-196.

Issue

Section

Articles