SenseMarcia: Humor and esoteric religiousity in the environment of the midiatized society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.96057

Keywords:

Humor. Midiatization. Religion. Esotericism. Multplatforms.

Abstract

This paper aims to analyze the joint between humorous and religious content on the SenseMarcia Youtube channel, in order to identify what are the strategies used by SenseMarcia’s channel to create humor connotations to the mediatized religious content created by astrologer Márcia Fernandes. To conduct the research, as a theoretical framework, authors Hjarvard (2014) and Sbardelotto (2017) were referenced to account for the notion of mediatization, Hervieu-Léger (2008) for the conceptualization of secularization. For the methodological analysis, three videos are analyzed by Content Analysis in conjunction with the propositions of humor categories by Figueiredo (2012). During the development of the research, it was observed that different religious and therapeutic mentions are used by the channel owners who perform a fusion of media references, combining media and different subjects to compose their strategies of conferring humorous effect.

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Author Biographies

Francys Albrecht da Rosa, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Mídias e Estratégias Comunicacionais do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria(UFSM), Bolsista CAPES, graduanda no curso de Bacharelado em Ciências Sociais (UFSM) e Bacharel em Jornalismo pela mesma instituição. Atualmente, participa do grupo de Pesquisa Circulação Midiática e Estratégias Comunicacionais liderado pela Profª. Drª. Aline Dalmolin e Profª. Drª. Viviane Borelli e do grupo Estratégias da Produção Midiática dos Sentidos lidero pelo Prof. Dr. Fabiano Maggioni. Tem interesse em pesquisas na área de mídia, religião, poder, discurso e imagem. 

Aline Roes Dalmolin, Universidade Federal de Santa Maria

Professora adjunta do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação. Possui graduação em Comunicação Social - Habilitação Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Maria (2004), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2007), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2012). Fez estágio pós-doutoral em Comunicação na Universidade Federal de Santa Maria (2014). Líder do grupo de pesquisa do CNPq Circulação midiática e estratégias comunicacionais. Tem experiência na área de Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: mídia e religião, imprensa católica, jornalismo, discurso midiático, comunicação e biopolítica.

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Published

2021-01-04

How to Cite

Albrecht da Rosa, F., and A. Roes Dalmolin. “SenseMarcia: Humor and Esoteric Religiousity in the Environment of the Midiatized Society”. Intexto, no. 52, Jan. 2021, p. 96057, doi:10.19132/1807-8583202152.96057.

Issue

Section

Articles