Metaphors of identity: from the "inner world" to virtual identities

Authors

  • Eduardo Andrés Vizer Inst. Gino Germani Universidad de Buenos Aires
  • Helenice Carvalho Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.467-491

Keywords:

Identifications. Modernity. Metaphors of identity. Cyberidentities.

Abstract

The concept of identity is a multiform notion. Many authors have addressed it from Psychology to Sociology, Anthropology and Cultural Studies. Historically we find first an identification with the gods, the earth and blood. In Modernity, the individual is separated from its community and its original circumstances, developing a higher degree of individual autonomy. In our present mediatized societies, reality is not only mediated by information and communication technologies, but also recreated through virtual technologies and thus deductible to equations, data and information. This process is reshaping our identities, which have suffered transformations imposed by the shock and the juxtaposition between the process of globalization and local cultures, distorting mechanisms of cultural identification, models, values and styles. As a conclusion, we present three 'dimensions' in which identity processes are built: referential, inter-referential and selfreferential. Finally, we ask ourselves what Nietzsche did 100 years ago: “is that which I am, that, for you, I am no longer? Is that what 'I am', that, for you, I am not? Is it that I have become another? Am I a stranger to myself?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Andrés Vizer, Inst. Gino Germani Universidad de Buenos Aires

Dr. en Sociología. Prof. Consulto e Inv. Tit. Inst. Gino Germani Universidad de Buenos Aires. Coordinador Área de Teoría del Conocimiento, Maestría en Estudios Sociales y Culturales, Universidad de La Pampa. Prof. Colaborador FACOS/UFSM, Brasil. Ex.Fulbright Fellow, Visiting Professor, Comm. Depart. Univ.of Massachussets (UMASS-USA). Mc Gill, Montréal, Toronto, Internat. Council Canadian Studies (ICCS), Human Res. Develop. Canada (HRDC), Canada Fulbright Prog. Prof. Visitante UNISINOS y UFRGS, CNPq. y CAPES. 1er. Director fundador Carrera de Ciencias de la Comunicación UBA. 10 libros public. Postdoc. y Conferencista en Alemania, Canada, EEUU, Portugal, Brasil y Argentina.

Helenice Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Adjunta no Curso de Comunicação Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Fabico/UFRGS). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Inteligência Organizacional / CNPq. Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Ms. em Administração, ênfase Produção e Sistemas, pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA-UFRGS), Dra. em Ciências da Comunicação, ênfase Processos Midiáticos, pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (PPGCC-UNISINOS).

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2004.

BENJAMIN, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. [S.l.], 1936. Publicado originalmente en la revista Zeitschrift für Sozialforschung.

DESCARTES, Renée. Discurso del método. Madrid: Alhambra, 1987.

FROMM, Erich, Psicanálise da Sociedade Contemporânea. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1992.

HEGEL, Georg. Fenomenologia do espírito. Petrópolis: Vozes, 2002.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

HEIDEGGER, Martin. Conferencias y artículos. [S.l.]: Ediciones del Serbal, 1994.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Comunidades falsificadas. Folha de S. Paulo, São Paulo, Mais! p.10, 23 ago. 2009.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo: Martin Claret, 2001.

NIETZSCHE, Friedrich. Más allá del bien y del mal. Madrid: Alianza, 1997.

ROGERS, Carl. Psicoterapia centrada en el cliente. Buenos Aires: Paidós, 1972.

SCHELLING, Friedrich Wilhelm Joseph. Investigações filosóficas sobre a essência da liberdade humana, [S.l.]: Edições 70, 1993.

SIBILIA, Paula. La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

TURKLE, Sherry. El segundo yo: las computadoras y el espíritu humano. Buenos Aires: Ediciones Galápago, 1984.

VIZER, Eduardo. La trama (in)visible de la vida social: comunicación, sentido y realidad. 2. ed. Buenos Aires: La Crujía, 2006. Versión en portugués. Porto Alegre: Sulina, 2011.

VIZER, Eduardo; CARVALHO, Helenice. La Caja de Pandora: tendencias y paradojas de las TIC´s. In: VALDETTARO, Sandra (Coord.). El dispositivo Mcluhan. Recuperaciones y derivaciones. Jornadas McLuhan. Rosario: U. N. Rosario, 2011. p. 23-43

VIZER, Eduardo; CARVALHO, Helenice. Comunicación y Socioanálisis. Estrategias de investigación e intervención social. EEUU: Amazon, 2012a.

VIZER, Eduardo. ; CARVALHO, Helenice. El ojo de Dios Conectados y vigilados. Porto Alegre: Armazém Digital, 2012b.

VIZER, Eduardo; CARVALHO, Helenice. La metáfora ecológica en la era de la mediatización. In: BARICHELLO, Eugenia; CARVALHO, Luciana (Org.). Ecología da Mídia. Santa Maria: UFSM, 2013a.

VIZER, Eduardo; CARVALHO, Helenice. Categorías de análisis comunicacional en contextos organizacionales. In: Encontro Anual da Compós, 22., 2013, Salvador. Anais... Salvador: Compós, 2013b.

Published

2015-12-17

How to Cite

Vizer, E. A., and H. Carvalho. “Metaphors of Identity: From the ‘inner World’ to Virtual Identities”. Intexto, no. 34, Dec. 2015, pp. 467-91, doi:10.19132/1807-8583201534.467-491.