Analysis of Barber Beer Sport Club’s comnunication

a semiotic approach in dialogue with gender and intersecionality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.144000

Keywords:

barbershop, discursive semiotics, gender, intersectionality, sports

Abstract

This article aims to analyze the construction of meaning effects in the communication of Barber Beer Sport Club, a barbershop in Belo Horizonte, Brazil, stylized with a sports theme traditionally and culturally associated with masculinity. To this end, the research conducted a semiotic analysis grounded in discourse theory, in dialogue with gender and intersectionality theories, focusing on a graphic piece featured on the cover of the company’s Facebook page, which presents a panoramic view of several sports stars. As a result, it is concluded that the barbershop, through its brand construction and public engagement, aligns itself with stereotypes associated with normative masculinity in the Western context, incorporating an ideal of hegemonic/toxic masculinity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Lemos Monteiro Filho , Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Mestrando em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), na linha de pesquisa Narratividade dos processos e dos objetos midiáticos. Bolsista FAPEMIG. Especialista em Marketing Digital e Gestão de Mídias Sociais pela Universidade de Fortaleza (Unifor). Graduado em Jornalismo pela Universidade Federal do Ceará (UFC). 

Conrado Moreira Mendes, PUC Minas

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUCMinas). Doutor em Semiótica e Linguística Geral pela USP.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

BAGGIO, Adriana Tulio. Operação semiótica da categoria gênero: proposta de um modelo teórico-metodológico. Revista Galáxia, São Paulo, n. 45, p. 223-239, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-25532020347233. Acesso em: 31 out. 2024.

BARBER BEER SPORT CLUB. [Endereço da Barber Beer Sport Club]. Belo Horizonte: Barber Beer Sport Club, 2024a.

BARBER BEER SPORT CLUB. Cuide do visual e viva a paixão por esporte e cerveja. Belo Horizonte, 2024b. Instagram: @barbearia.barberbeer.

BARBER BEER SPORT CLUB. [Logotipo da Barber Beer Sport Club]. Belo Horizonte, 1. mar. 2024c. Facebook: @barbearia.barberbeer.

BARBER BEER SPORT CLUB. [Imagem de capa do Facebook da Barber Beer Sport Club]. Belo Horizonte, 1. mar. 2024d. Facebook: @barbearia.barberbeer.

BARROS, Diana Luz Pessoa. Semiótica e plano da expressão: história e perspectivas. In: MANCINI, Renata; GOMES, Regina Souza (org.). Semiótica do sensível: questões do plano da expressão. São Paulo: Ed. Mackenzie, 2020.

BATAIER, Carolina. Brasil confirma evolução e termina jogos paralímpicos no top 5 de medalhas pela primeira vez. Brasil de Fato, São Paulo, 8 set. 2024.

BORDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

BOURDIEU, Pierre. O Poder simbólico. Lisboa: Edições 70, 2021.

BRACHT, Valter. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005.

BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Zouk, 2020.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Record, 2003.

CARRERA, Fernanda. Roleta interseccional: proposta metodológica para análises em Comunicação. E-Compós, Brasília, v. 24, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.30962/ec.2198. Acesso em: 31 out. 2024.

CECCARELLI, Paulo Roberto. A construção da masculinidade. Revista Percurso, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 49-56, 1997.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. O que é Interseccionalidade? In: COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

CONNELL, Raewyn W. Masculinidades. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2003.

CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: uma perspectiva global. São Paulo: NVersos, 2015.

CONNELL, Raewyn. W; MESSERSCHMIDT, James W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000100014. Acesso em: 31 out. 2024.

CRENSHAW, Kimberlé. Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. Chicago: University of Chicago Legal Forum, 1989.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 173-187, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011. Acesso em: 31 out. 2024.

D’AMORIM, Maria Alice. Papel de gênero e atitudes acerca da sexualidade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 5, n. 1, p. 71–83, 1989.

EICHENBERG, Fernando. Futuro do feminismo depende de reinvenção de masculinidade, afirma autora. Folha de São Paulo, São Paulo, 8 mar. 2019.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2002.

FIORIN, José Luiz. Interdiscursividade e intertextualidade. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin e outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.

FIORIN, José Luiz. Linguagem e Ideologia. 6. ed. São Paulo: Ática, 1998.

FIORIN, José Luiz. Astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Contexto, 1996.

FREUD, Sigmund; FREUD, Anna. Estudos sobre a histeria (1893-1895). In: FREUD, Sigmund. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

GASTALDO, Édison Luis; BRAGA, Adriana Andrade. Corporeidade, esporte e identidade masculina. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 3, p. 875-892, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000300012. Acesso em: 31 out. 2024.

GAZALÉ, Olivia. Le mythe de la virilité: un piège pour les deux sexes. Paris: Robert Laffont, 2017.

GREIMAS, A. J; COURTÉS. Dicionário de semiótica. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa. Madri: Taurus, 1987.

JUNQUEIRA, Glauco. 72% dos homens brasileiros declaram cuidar da própria beleza. Estadão, São Paulo, 6 mai. 2024.

KIMMEL, Michael S. A produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 4, n. 9, p. 103-117, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-71831998000200007. Acesso em: 31 out. 2024.

LAURETIS, Teresa. Technologies of gender. Bloomington: Indiana University, 1987.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Cultrix, 2019.

MACAMBIRA, Germana. Cerveja é preferência para homens e mulheres brasileiros, aponta pesquisa. Folha de Pernambuco, Recife, 10 dez. 2022.

MESSNER, Michael. Power at play: sports and the problem of masculinity. Boston: Beacon, 1992.

RIBEIRO, Bárbara. Pesquisa revela quais bairros de BH tem m2 mais caro; confira ranking. O Tempo, Contagem, 30 abr. 2024.

SANTOS, Natália Contesini; PEREIRA, Severino Joaquim Nunes. Barba, cabelo e bigode: consumo e masculinidade em barbearias. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 59, n. 3, p. 183-194, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-759020190304. Acesso em: 31 out. 2024.

SCULOS, Bryant W. Who’s afraid of ‘toxic masculinity’? Class, Race and Corporate Power, Miami, v. 5, n. 3, p. 1-7, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.25148/CRCP.5.3.006517. Acesso em: 31 out. 2024.

WARNER, Michael. Fear of a queer planet: queer politics and social theory. Minnesota: Minnesota Press, 1991.

WELZER-LANG, Daniel. A construção do masculino: dominação das mulheres e homofobia. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 460-482, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200008. Acesso em: 31 out. 2024.

WITTIG, Monique. O pensamento hétero e outros ensaios. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

Published

2025-06-18

How to Cite

Monteiro Filho , J. L., and C. M. Mendes. “Analysis of Barber Beer Sport Club’s Comnunication: A Semiotic Approach in Dialogue With Gender and Intersecionality”. Intexto, no. 57, June 2025, doi:10.19132/1807-8583.57.144000.

Issue

Section

Articles