Pandemic and the remote school for children in the literacy phase in Brazil

contrasting scenarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.55.131719

Keywords:

communication, pandemic, online education, children, literacy

Abstract

The objective of the article is to understand the communicational mediation strategies adopted by different schools in conducting teaching activities for children entering the 1st Year of Elementary School in 2020, the first year of the COVID-19 pandemic, in Porto Alegre, Brazil. Through a qualitative methodological approach, individual in-depth interviews were carried out with pedagogical teams from three schools (one from the state network, one from the municipal network, and one from the private network), and with three families linked to the respective institutions. The comparative study is inspired by the action research carried out from March to November 2020 by Laboratório de Pesquisas da Comunicação nas Infâncias, created in the project “Comunicação e Infância (2016-2021)” at the “Escola de Comunicação, Artes e Design da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul” in partnership with the “Centro Marista de Promoção dos Direitos das Crianças e do Adolescente e a Fundação Irmão José Otão” in “Porto Alegre-RS, Brasil, which served as a basis for identifying and understanding the experiences lived by the subjects in different contexts from the focus on the beginning of the literacy process. Various impacts can be identified in these scenarios, especially related to socioeconomic factors. In general, it is possible to associate the school dropout and dropout rate triggered at that time with different availability and types of technological resources for the continuity of classes in remote mode in each school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dra. Juliana Tonin, ComCrianças

PhD in Communication, with a postdoctoral degree in Sociology of Childhood (Cerlis - Sorbonne) Independent Researcher. Creator of ComCrianças: communication in connection with children.

Dr. Anderson Machado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Postdoctoral Researcher in Communication (PUCRS). PhD in Social Communication (PUCRS). Journalist, Social Communication - Journalism (UFSM). Master in Collective Health (UFRGS).

Dra. Patrícia Dias, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

PhD in Communication (PUCRS). Public Relations (PUCRS).

References

AXT, Margareth. Tecnologia na educação, tecnologia para a educação: um texto em construção. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 51-62, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-1654.6392. Acesso em: 16 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 5/2020, de 28 abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, n. 218, p. 58, 16 nov. 2020.

CENTRO MARISTA DE PROMOÇÃO DOS DIREITOS DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE. LabGim passa a integrar a Recria. Direitosdascrinaças, Porto Alegre, c2020. Notícias.

CRUZ, Silvia Helena Vieira. Representação de escola e trajetória escolar. Psicologia USP, v. 8, p. 91-111, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65641997000100006. Acesso em: 16 ago. 2023.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Cenário da exclusão escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da Covid-19 na Educação. Brasil, abr. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação superior 2018: notas estatísticas. Brasília: INEP/MEC, 2019.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). UNESCO rallies international organizations, civil society and private sector partners in a broad Coalition to ensure #LearningNeverStops. Paris, 26 Mar. 2020.

RAPOPORT, Andrea et al. Adaptação de crianças ao primeiro ano do ensino fundamental. Educação. Porto Alegre, v. 31, n. 3, p. 268-273, 2008.

SANTOS, Edméa. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10, 2009, Braga. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, 2009. p. 5658-5671.

TONIN, Juliana; MACHADO, Anderson dos Santos; DIAS, Patrícia Ruas. 2020 nas telas: escola online para crianças em fase de alfabetização. SciELO Preprints, São Paulo, [submetido em: 26 jul. 2021]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2684. Acesso em: 31 ago. 2023. Manuscrito preprint submetido a periódico científico em 26 jul. 2021.

TONIN, Juliana; MACHADO, Anderson dos Santos. Infância na pesquisa em comunicação no Brasil: teses e dissertações de 1970 a 2020. SciELO Preprints, São Paulo, [submetido em: 21 maio 2023]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6127. Acesso em: 31 ago. 2023. Manuscrito preprint submetido a periódico científico em 21 maio 2023.

VALENTE, José Armando; MORAN, José Manuel. Educação a distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011.

Published

2023-10-03

How to Cite

Tonin, J., A. dos S. Machado, and P. Ruas Dias. “Pandemic and the Remote School for Children in the Literacy Phase in Brazil: Contrasting Scenarios”. Intexto, no. 55, Oct. 2023, doi:10.19132/1807-8583.55.131719.

Issue

Section

Articles