Pandemic and the remote school for children in the literacy phase in Brazil
contrasting scenarios
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.55.131719Keywords:
communication, pandemic, online education, children, literacyAbstract
The objective of the article is to understand the communicational mediation strategies adopted by different schools in conducting teaching activities for children entering the 1st Year of Elementary School in 2020, the first year of the COVID-19 pandemic, in Porto Alegre, Brazil. Through a qualitative methodological approach, individual in-depth interviews were carried out with pedagogical teams from three schools (one from the state network, one from the municipal network, and one from the private network), and with three families linked to the respective institutions. The comparative study is inspired by the action research carried out from March to November 2020 by Laboratório de Pesquisas da Comunicação nas Infâncias, created in the project “Comunicação e Infância (2016-2021)” at the “Escola de Comunicação, Artes e Design da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul” in partnership with the “Centro Marista de Promoção dos Direitos das Crianças e do Adolescente e a Fundação Irmão José Otão” in “Porto Alegre-RS, Brasil, which served as a basis for identifying and understanding the experiences lived by the subjects in different contexts from the focus on the beginning of the literacy process. Various impacts can be identified in these scenarios, especially related to socioeconomic factors. In general, it is possible to associate the school dropout and dropout rate triggered at that time with different availability and types of technological resources for the continuity of classes in remote mode in each school community.
Downloads
References
AXT, Margareth. Tecnologia na educação, tecnologia para a educação: um texto em construção. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 51-62, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-1654.6392. Acesso em: 16 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 5/2020, de 28 abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, n. 218, p. 58, 16 nov. 2020.
CENTRO MARISTA DE PROMOÇÃO DOS DIREITOS DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE. LabGim passa a integrar a Recria. Direitosdascrinaças, Porto Alegre, c2020. Notícias.
CRUZ, Silvia Helena Vieira. Representação de escola e trajetória escolar. Psicologia USP, v. 8, p. 91-111, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65641997000100006. Acesso em: 16 ago. 2023.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Cenário da exclusão escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da Covid-19 na Educação. Brasil, abr. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação superior 2018: notas estatísticas. Brasília: INEP/MEC, 2019.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). UNESCO rallies international organizations, civil society and private sector partners in a broad Coalition to ensure #LearningNeverStops. Paris, 26 Mar. 2020.
RAPOPORT, Andrea et al. Adaptação de crianças ao primeiro ano do ensino fundamental. Educação. Porto Alegre, v. 31, n. 3, p. 268-273, 2008.
SANTOS, Edméa. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10, 2009, Braga. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, 2009. p. 5658-5671.
TONIN, Juliana; MACHADO, Anderson dos Santos; DIAS, Patrícia Ruas. 2020 nas telas: escola online para crianças em fase de alfabetização. SciELO Preprints, São Paulo, [submetido em: 26 jul. 2021]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2684. Acesso em: 31 ago. 2023. Manuscrito preprint submetido a periódico científico em 26 jul. 2021.
TONIN, Juliana; MACHADO, Anderson dos Santos. Infância na pesquisa em comunicação no Brasil: teses e dissertações de 1970 a 2020. SciELO Preprints, São Paulo, [submetido em: 21 maio 2023]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6127. Acesso em: 31 ago. 2023. Manuscrito preprint submetido a periódico científico em 21 maio 2023.
VALENTE, José Armando; MORAN, José Manuel. Educação a distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliana Tonin, Anderson dos Santos Machado, Patrícia Ruas Dias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).