Book and emotion
a study of pathemization strategies of a literary video review on YouTube
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.123030Keywords:
publishing market, booktubers, digital plataforms, patemization, communicative contractAbstract
This article aims to reflect on the influence of booktubers in the assimilation of the books that comment through literary reviews and, for that, it proposes to shed light on the process of pathemization of the discourses that constitute these videos. For this, Charaudeau's concepts of pathemization and communicative contract are used, aiming to describe how the pathemic views used in the videos can influence the publishing market and, consequently, the book being analyzed by booktuber. The corpus of analysis is composed of a review video with spoilers of the book "Wuthering Heights", by author Emily Brontë, published by booktuber Ju Cirqueira on October 10, 2021, on her YouTube channel. The research is descriptive, bibliographical, and with a qualitative approach through Discourse Analysis. As a result, it was identified that there are several moments in which pathemic views are used in the video review and that these emotions contribute to the visibility, credibility and notoriety of booktuber in its community and in the publishing market.
Downloads
References
CHARAUDEAU, Patrick. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In: MENDES, Emília; MACHADO, Ida Lúcia. (org.). As emoções no discurso. Campinas: Mercado de Letras, p. 23-56, 2007.
CHARAUDEAU, Patrick. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In: MENDES, Emília; MACHADO, Ida Lúcia. (org). As emoções no discurso. Campinas: Mercado das Letras, v. 2, p. 23-56, 2010.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.
CORRÊA-ROSADO, Leonardo Coelho; MELO, Monica Santos de Souza. Emoção e telenovela: um estudo das estratégias de patemização em O Astro. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, v. 17, n. 1, p. 89-116, 2017.
COSTA, Andressa Souza. Não contem com o fim dos leitores: narrativas e mediação de leitura no canal da booktuber Pam Gonçalves. 2020. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Curso de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
D’ANDRÉA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: EDUFBA, 2020.
EKMAN, Paul. A linguagem das emoções. São Paulo: Lua de Papel, 2011.
FREITAS, Verlaine. Resenha da Teoria Crítica da Indústria Cultural. KRITERION: Revista de Filosofia, Belo Horizonte, n° 109, p. 191-198, Jun/2004.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
JEFFMAN, Tauana Mariana Weinberg. Booktubers: performances e conversações em torno do livro e da leitura na comunidade booktube. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pós-Graduação em Ciência da Comunicação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2019.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise de discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
O MORRO dos ventos uivantes (c/spoilers) | Ju Cirqueira. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (30:54 min). Publicado pelo canal Ju Cirqueira. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=V6ve_NmzjjY. Acesso em: 19 nov. 2021.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização. Revista Fronteiras - Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 22, n. 1, p. 2-10, 2020.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. E-book.
TOMASENA, José Miguel. Negotiating Collaborations: booktubers, the publishing industry, and youtube’s ecosystem. Social Media + Society, Oliver's Yard, v. 5, n. 4, p. 1-12, oct./dec. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pâmela da Silva Pochmann, Ernani Cesar de Freitas, Fernando Simões Antunes Junior, Sandra Portella Montardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).