Stylistic analysis and economy of montage in Cinédia (1940-1946)
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.105633Keywords:
Style, Production mode, CinédiaAbstract
The article proposes a stylistic analysis of seven films produced by Cinédia in the 1940s, taking into account the company's economy of montage and its production method. In view of the gap on the stylistic continuities of Adhemar Gonzaga’s company, the study about the collective style emphasizes the formal recurrences of four technical procedures: shot-reverse-shot, long take, mobile framing and staging in depth. Observing whether the genre, the budget and the filming conditions may have been integrated into the internal structure of the works, the proposal intends to evaluate how such procedures are related to the pace of montage and the spatial configuration of the works.Downloads
References
HORAS de sonho. Direção: Chianca de Garcia. Brasil: Cinédia. 1941.
ALDEIA DA ROUPA BRANCA. Direção: Chianca de Garcia. Portugal: Espectáculos d’Arte, 1938.
ALMEIDA, Cláudio Aguiar. O cinema como ‘agitador de almas’: Argila, uma cena do Estado Novo. São Paulo: Annablume/Fapesp, 1999.
ANÚNCIO. Cinearte, Rio de Janeiro, V. 15, n. 542, p. 38, 15 dez. 1940.
BAZIN, André. O caso Pagnol. In: BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BERLIM na batucada. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia. 1944.
BONEQUINHA de seda. Direção: Oduvaldo Vianna. Brasil: Cinédia. 1936.
BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.
BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Campinas: Unicamp, 2013.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema - uma introdução. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
BORDWELL, David; STAIGER, Janet; THOMPSON, Kristin. The classical Hollywood cinema: film style & mode of production to 1960. London: Routledge, 2005.
CAÍDOS do céu. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia, 1946.
CAMINHO do céu. Direção: Milton Rodrigues. Brasil: Cinédia, 1943.
CANDIDO, Antonio. Crítica e sociologia. In: Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006. p. 13-26.
CASTRO, Ruy. O anjo pornográfico: a vida de Nelson Rodrigues. São Paulo: Cia das Letras, 1992.
CINÉDIA. Cinédia 75 anos. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2006.
COSTA, Alves. Breve história do cinema português: (1896-1962). Portugal: Instituto de Cultura Portuguesa, 1978.
GANGA bruta. Direção: Humberto Mauro. Brasil: Cinédia, 1933.
GONZAGA, Alice. 50 anos de Cinearte. Rio de Janeiro: Record, 1987.
HEFFNER, Hernani. Trabalhando na Cinédia: 1932-1937. Rio de Janeiro, [200-?]. ok
LOUCOS por música. Direção: Adhemar Gonzaga. Brasil: Cinédia, [1945-1950].
MATOS-CRUZ, José de. Cinema Português - Personalidades: Chianca de Garcia. Portugal: Instituto Camões, 2002-2007.
MILTON Marinho abandonou o filme no meio – porque o galã de “Romance Proibido” deixou a Cinédia. A Scena Muda, Rio de Janeiro, n. 1024, p. 23, 05 nov. 1940.
MIRANDA, Felipe; RAMOS, Fernão (org.). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2004.
O DIA é nosso. Direção: Milton Rodrigues. Brasil: Cinédia. 1941.
O ÉBRIO. Direção: Gilda de Abreu. Brasil: Cinédia. 1946.
PERDIDA. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Guanabara Filme, 1916.
PEREIRA, Walter Pinheiro. 1930-1939. O cinema português de Salazar. In: CUNHA, Paulo;
SALES, Michelle (org.). Cinema português: um guia essencial. São Paulo: SESI-SP, 2013. p. 93-137.
PUREZA. Direção: Chianca de Garcia. Brasil: Cinédia. 1940.
ROMANCE Proibido. Direção: Adhemar Gonzaga. Brasil: Cinédia. 1944.
SALT, Barry. Film style and technology: history and analysis. 3. ed. Londres: Starword, 2009.
SAMBA da vida. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia. 1937.
SAMBA em Berlim. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia. 1943.
SAMBA na batucada. Direção: Luiz de Barros. Brasil,: Cinédia. 1944.
SOMOS dois. Direção: Milton Rodrigues. Brasil: Cinédia. 1950.
SCHAPIRO, Meyer. Estilo. Buenos Aires: Ediciones 3, 1962.
VASCONCELLOS, Evandro Gianasi. Entre o palco e a tela: as relações do cinema com o teatro de revista em comédias musicais de Luiz de Barros. 2015. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
VER e amar. Direção: Chianca de Garcia. Portugal: Chianca de Garcia, 1930.
GONZAGA, Adhemar. Gonzaga por ele mesmo. Rio de Janeiro: Record, 1989.
VIEIRA, João Luiz. A década de 1930. In: RAMOS, Fernão (org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Margarida Maria Adamatti, Fábio Raddi Uchôa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).