Stylistic analysis and economy of montage in Cinédia (1940-1946)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.105633

Keywords:

Style, Production mode, Cinédia

Abstract

The article proposes a stylistic analysis of seven films produced by Cinédia in the 1940s, taking into account the company's economy of montage and its production method. In view of the gap on the stylistic continuities of Adhemar Gonzaga’s company, the study about the collective style emphasizes the formal recurrences of four technical procedures: shot-reverse-shot, long take, mobile framing and staging in depth. Observing whether the genre, the budget and the filming conditions may have been integrated into the internal structure of the works, the proposal intends to evaluate how such procedures are related to the pace of montage and the spatial configuration of the works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarida Maria Adamatti, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutora em Meios e Processos Audiovisuais (ECA-USP). Realiza pesquisa de pós doutorado na Universidade Federal de São Carlos (CAPES/PNPD), onde também é Professora do Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som (UFSCar). Compõe o comitê editorial da revista Significação. Autora do livro "Crítica de cinema e repressão: estética e política no jornal alternativo Opinião" (Alameda/Fapesp, 2019).

Fábio Raddi Uchôa, UTP - Universidade Tuiuti do Paraná.

Pós-doutor em Imagem e Som (UFSCar), Doutor em Ciências da Comunicação (ECA-USP), Professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná. Autor do livro "Ozualdo Candeias e o cinema de sua época (1967-83)" (Alameda, 2019).

References

HORAS de sonho. Direção: Chianca de Garcia. Brasil: Cinédia. 1941.

ALDEIA DA ROUPA BRANCA. Direção: Chianca de Garcia. Portugal: Espectáculos d’Arte, 1938.

ALMEIDA, Cláudio Aguiar. O cinema como ‘agitador de almas’: Argila, uma cena do Estado Novo. São Paulo: Annablume/Fapesp, 1999.

ANÚNCIO. Cinearte, Rio de Janeiro, V. 15, n. 542, p. 38, 15 dez. 1940.

BAZIN, André. O caso Pagnol. In: BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BERLIM na batucada. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia. 1944.

BONEQUINHA de seda. Direção: Oduvaldo Vianna. Brasil: Cinédia. 1936.

BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.

BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Campinas: Unicamp, 2013.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema - uma introdução. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

BORDWELL, David; STAIGER, Janet; THOMPSON, Kristin. The classical Hollywood cinema: film style & mode of production to 1960. London: Routledge, 2005.

CAÍDOS do céu. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia, 1946.

CAMINHO do céu. Direção: Milton Rodrigues. Brasil: Cinédia, 1943.

CANDIDO, Antonio. Crítica e sociologia. In: Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006. p. 13-26.

CASTRO, Ruy. O anjo pornográfico: a vida de Nelson Rodrigues. São Paulo: Cia das Letras, 1992.

CINÉDIA. Cinédia 75 anos. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2006.

COSTA, Alves. Breve história do cinema português: (1896-1962). Portugal: Instituto de Cultura Portuguesa, 1978.

GANGA bruta. Direção: Humberto Mauro. Brasil: Cinédia, 1933.

GONZAGA, Alice. 50 anos de Cinearte. Rio de Janeiro: Record, 1987.

HEFFNER, Hernani. Trabalhando na Cinédia: 1932-1937. Rio de Janeiro, [200-?]. ok

LOUCOS por música. Direção: Adhemar Gonzaga. Brasil: Cinédia, [1945-1950].

MATOS-CRUZ, José de. Cinema Português - Personalidades: Chianca de Garcia. Portugal: Instituto Camões, 2002-2007.

MILTON Marinho abandonou o filme no meio – porque o galã de “Romance Proibido” deixou a Cinédia. A Scena Muda, Rio de Janeiro, n. 1024, p. 23, 05 nov. 1940.

MIRANDA, Felipe; RAMOS, Fernão (org.). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2004.

O DIA é nosso. Direção: Milton Rodrigues. Brasil: Cinédia. 1941.

O ÉBRIO. Direção: Gilda de Abreu. Brasil: Cinédia. 1946.

PERDIDA. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Guanabara Filme, 1916.

PEREIRA, Walter Pinheiro. 1930-1939. O cinema português de Salazar. In: CUNHA, Paulo;

SALES, Michelle (org.). Cinema português: um guia essencial. São Paulo: SESI-SP, 2013. p. 93-137.

PUREZA. Direção: Chianca de Garcia. Brasil: Cinédia. 1940.

ROMANCE Proibido. Direção: Adhemar Gonzaga. Brasil: Cinédia. 1944.

SALT, Barry. Film style and technology: history and analysis. 3. ed. Londres: Starword, 2009.

SAMBA da vida. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia. 1937.

SAMBA em Berlim. Direção: Luiz de Barros. Brasil: Cinédia. 1943.

SAMBA na batucada. Direção: Luiz de Barros. Brasil,: Cinédia. 1944.

SOMOS dois. Direção: Milton Rodrigues. Brasil: Cinédia. 1950.

SCHAPIRO, Meyer. Estilo. Buenos Aires: Ediciones 3, 1962.

VASCONCELLOS, Evandro Gianasi. Entre o palco e a tela: as relações do cinema com o teatro de revista em comédias musicais de Luiz de Barros. 2015. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.

VER e amar. Direção: Chianca de Garcia. Portugal: Chianca de Garcia, 1930.

GONZAGA, Adhemar. Gonzaga por ele mesmo. Rio de Janeiro: Record, 1989.

VIEIRA, João Luiz. A década de 1930. In: RAMOS, Fernão (org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987.

Published

2022-01-01

How to Cite

Adamatti, M. M., and F. R. Uchôa. “Stylistic Analysis and Economy of Montage in Cinédia (1940-1946)”. Intexto, no. 53, Jan. 2022, p. 105633, doi:10.19132/1807-8583202253.105633.

Issue

Section

Articles