Ecological assessment of executive dysfunction in anxiety
Palavras-chave:
Anxiety disorders, executive functions, BADS, cognitive and affective evaluationResumo
Introduction: The specialized literature states that anxiety can interfere with cognition, particularly in complex cognitive processes such as those related to executive functioning. Neuropsychological studies in anxiety disorders have confirmed the presence of deficits in executive functions, with significant changes in its components. The main aim of this study was to compare the executive performance of a sample with anxiety disorder to a control group, using an instrument that differs from the others by high ecological validity, revealing a higher predictive evidence on daily tasks.
Methods: This study included 60 participants aged between 18 and 53 years that were allocated to an experimental group (n=30; mean = 31.93; standard deviation [SD] =10.99) and a control group (n=30; mean = 29.63; SD=9.07). Anxiety symptoms and the executive functioning were assessed using the Beck Anxiety Inventory (BAI) and the Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome (BADS), respectively.
Results: Participants with anxiety disorders presented a significant impairment on executive functioning in general. However, we found a significant impact in tasks that involve control inhibition, design of action strategies according to the functionality and probability of success, the ability to predict or estimate and the ability to plan the action. In addition, the EG required significantly more time to execute all the tests (mean = 440.33, SD = 97.17), compared to the CG (mean = 320.90; SD = 51.27).
Conclusions: Individuals with anxiety disorders have a significant impairment in their executive functioning in general, which is reflected in activities of daily living.
Keywords: Anxiety disorders; executive functions; BADS; cognitive and affective evaluation
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).