Nutritional status and nutritional therapy in pediatric and adolescent patients submitted to autologous hematopoietic stem cell transplantation
Palavras-chave:
Nutrition Therapy, Nutritional Status, Hematopoietic stem cell transplantation, Pediatrics.Resumo
Introduction: To assess the use of nutritional support in children and adolescents submitted to autologous hematopoietic stem cell transplantation (HSCT), and analyze changes in nutritional status at hospital discharge after HSCT. Methods: A retrospective observational study was conducted on pediatric oncology patients hospitalized for autologous HSCT between 2010 and 2017. Nutritional therapy was evaluated based on the duration of enteral tube feeding (ETF) and parenteral nutrition (PN), either alone or in combination. The length of hospital stay was measured in days. Nutritional status was assessed at admission and discharge, and classified according to World Health Organization criteria. Results: The sample consisted of 68 patients, 54.4% of whom were boys. Most participants (89.7%) had solid tumors. Nutritional therapy was required in over half (52.9%) of cases, with PN being the most common indication. There was a reduction in the percentage of overweight patients and an increase in the percentage of underweight patients at discharge relative to admission. Conclusions: The use of nutritional therapy is highly prevalent in this population, and HSCT has a negative impact on nutritional status at discharge.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).