Notes on the history of the democratization of Art Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.99784

Keywords:

Art teaching. Democratization of Art. MST.

Abstract

This is an experience of Art Education in a camp of the Movement of Landless Rural Workers (MST) in Northeast Brazil with the collaboration of the Escolinha de Arte Newton Navarro in the years 90. On the other hand, there will also be news of the Teacher Training Course at the Federal University of Rio Grande do Norte, which prepared elementary school teachers for the MST in dialogue with the leaders of the Movement for curriculum determination. It was a Post-Modern theoretical course and came to give credits for going to the Theater or to an exhibition of Visual Arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Mae Barbosa, Universidade de São Paulo — USP, São Paulo/SP; Universidade Anhembi-Morumbi — UAM, São Paulo/SP

Possui graduação em Direito pela Universidade Federal de Pernambuco (1960), mestrado em Art Education pela Southern Connecticut State College (1974) e doutorado em Humanistic Education pela Boston University (1978). Atualmente é Professora Titular aposentada da Universidade de São Paulo e professora da Universidade Anhembi Morumbi. Foi presidente da International Society for Education through Art (InSEA), da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP) e diretora do Museu de Arte Contemporânea da USP. Tem livros e artigos publicados em diversos países. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Arte/Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino da Arte e contextos metodológicos, História do Ensino da Arte e do Desenho, Ensino do Design, Administração de Arte, Multiculturalidade, Estudos de Museus de Arte e Estudos Visuais.

References

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. 1. ed. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S. A., 1989.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus da Europa e seu público. 2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2007.

FRANCO, Aléxia Pádua. Escola e cultura. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 11, n. 2122, p. 305-310, jan. 1997.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

PERNAMBUCO, Marta Maria; PAIVA, Irene A. Práticas coletivas na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2018.

PERNAMBUCO, Marta Maria; SILVA, Ildisnei M. Sobre teatro e realidade(s): referenciais freireanos para um ensino dialógico de teatro. Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG, v. 7, p. 150-164, 2017.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Pedagogia do oprimido versus pedagogia dos conteúdos. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, v. 23, p. 207-214, 2005.

SILVA, René Marc da Costa (Org.). Cultura popular e educação. Brasília: Ministério da Educação, 2008.

SOARES, Glória Regina Graçano. Currículo e cultura: algumas interlocuções teóricas. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, p.139-159, dez. 2011.

Published

2020-04-02

How to Cite

BARBOSA, A. M. Notes on the history of the democratization of Art Education. Revista GEARTE, [S. l.], v. 7, n. 1, 2020. DOI: 10.22456/2357-9854.99784. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/99784. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Ensino de Artes Visuais: histórias e memórias