An Imagined Story: Creation Times with 'The Renoir Girls'
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.97052Keywords:
Creation actions. Temporality. Record. Collection.Abstract
This article exposes aspects of a collection, narrative and a /r/tography, composed of aesthetic readings and co-produced recreations with subjects in contact with Rosa and Azul work (The Cahen d´Anvers Girls), 1881, by Pierre-Auguste Renoir. I present here a framework of the master's research, in process, which proposes to expose and reflect on how art images are potentially open and recreated temporally through processes of aesthetic readings and with the educational actions in art museums.Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos; AMARAL, Lilian (Orgs.). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: Editora Senac SP, Edições Sesc SP, 2008.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos; COUTINHO, Rejane Galvão (Orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos; CUNHA, Fernanda Pereira (Orgs.). A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.
BATTCOCK, Gregory. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1986.
BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: Ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
BREDARIOLLI, Rita. Das lembranças de Suzana Rodrigues: tópicos modernos de arte e educação. Vitória: EDUFES, 2007.
CHRISTOV, Luiza Helena da Silva. Narrativas de educadores: mistérios, metáforas e sentidos. São Paulo: Porto de Idéias, 2012.
DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François. Conceitos-chave de museologia. São Paulo: ICOM, 2013.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. Pesquisa educacional baseada em artes: a/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
ELUF, Lygia. Renoir: o pintor da vida. São Paulo: MASP, 2002.
FALLEIROS, Flávia Nascimento. Sobre a crítica literária dos Salões: Diderot e Baudelaire. In: FREITAS, Verlaine; DUARTE, Rodrigo; CECCHINATO, Georgia; SILVIA, Cintia Vieira da (Orgs.). Gosto, interpretação e crítica. 1. ed. Belo Horizonte: ABRE Associação Brasileira de Estética, 2015, v. 2. p. 94-109.
MAMMÌ, LORENZO. Duas Meninas: Renoir, Proust e os nazistas. Revista Piauí, ed. 150, março de 2019. Acesso digital: <https://piaui.folha.uol.com.br/materia/duas-meninas-2/>, último acesso em 30 de julho de 2019.
MANTECÓN, Ana Rosas. O que é o público? Revista Poiésis, Rio de Janeiro, n. 14, p. 175 - 215, dez. 2009.
PEDROSA, Adriano. Histórias da infância. São Paulo: MASP, 2016.
PEDROSA, Adriano; CUY, José Esparza Chong; GONZÁLEZ, Julieta; TOLEDO, Tomás. Lina Bo Bardi: Habitat. São Paulo: MASP, 2019.
RENOIR, Jean. Pierre-Auguste Renoi: meu pai. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
RICOUER, Paul. La metafora viva. Madrid: Ediciones Cristiandad, 1980.
ROSSI, Maria Helena Wagner. Imagens que falam: leitura da arte na escola. Porto Alegre: Mediação, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.