Saying yes to existence is what we can learn — through the paths of Art — from Noemia de Araújo Varela and Nise Magalhães da Silveira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117521

Keywords:

Saying yes to existence. Exhibition. History of Art Education. Nise da Silveira. Noemia Varela.

Abstract

Fragments of the history of friendship between two women is the theme of this mixture of essay and article: one an educator, Noemia de Araújo Varela and the other a rebel psychiatrist, Nise Magalhães da Silveira. Both were scholars of the therapeutic and pedagogical nature of Art. Their life stories were marked by the incessant search to build a school and a hospital (psychiatric) without walls, that is, an art education and a psychiatry that says Yes to the existence of differences. We borrow the expression "saying yes to existence" from Margareth Rago, a scholar of Foucauldian thought, in her beautiful essay entitled "Saying yes to existence" (2009), obviously about the thought of the French philosopher Michel Foucault, because we understand that Noemia Varela and Nise da Silveira lived their lives intensely, not hesitating in the face of adversity. To conclude, we present a look at the exhibition Com você meu mundo ficaria completo, in a way as an experience affiliated to the thought of these two great fighters for a more dignified world for all people.

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Author Biographies

Fernando Antônio Gonçalves de Azevedo, Universidade Federal de Pernambuco — UFPE, Recife/PE

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), mestre em Artes pela Universidade de São Paulo (USP), especialista em Ensino da Arte pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), especialista em Artes Cênicas pela UFPE e graduado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Professor do curso de Pedagogia na Unidade Acadêmica de Garanhuns da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE/UAG). Participa do Grupo de Pesquisa em Educação e Arte – GEARTE, DGP/CNPq – e do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Arte e Inclusão – GEFAI, DGP/CNPq.

Clarissa Martins de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco — UFPE, Recife/PE

Doutora em Sciences de L'education – Universite Toulouse – Jean Jaurès (2000) e Pós-doutorado na Universite Toulouse – Jean Jaurès (2017). Atualmente, é professora associado 4 do Departamento de Psicologia e Orientação Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal de Pernambuco. Pesquisadora da Linha de Pesquisa Formação de Professores e Prática Pedagógica, do PPGE, com ênfase em estudos sobre a Educação Inclusiva. Está vinculada ao Grupo Formação de Professor e Profissionalização Docente, DGP/CNPq.

Ana Maria Tavares Duarte, Universidade Federal de Pernambuco — UFPE, Recife/PE

Doutora em Psicologia pela Universidade de Deusto, Bilbao, Espanha (2004). Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Frassinetti do Recife (FAFIRE, 1980). Atualmente, é professora adjunta IV da Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico do Agreste. Leciona as disciplinas de Educação Especial e Gênero e Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, Psicologia Cognitiva, Educação Escolar Indígena, Gênero, Diversidade e Inclusão Social e Direitos Humanos. É vice-coordenadora da Licenciatura Intercultural Indígena e representante do Conselho da Licenciatura Intercultural Indígena. Coordenadora de área do Pibid Diversidade – Capes – subprojeto de Educação Inclusiva. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Inclusão Social e Direitos Humanos.

References

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Published

2021-08-08

How to Cite

AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves de; ARAÚJO, Clarissa Martins de; DUARTE, Ana Maria Tavares. Saying yes to existence is what we can learn — through the paths of Art — from Noemia de Araújo Varela and Nise Magalhães da Silveira. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117521. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117521. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte