Pedagogy students on an expedition to the contemporary artist's studio: we meet the lion in the jungle
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.117509Keywords:
Art teaching. Pedagogy. Studio. Teacher education. Contemporary art.Abstract
The article reflects on expeditions to the artist Ernesto Ferro's gallery/studio in Sorocaba, S.P., carried out since 2013 as part of the cultural and artistic education of pedagogues at the Federal University of São Carlos. The action asks: what Education professionals can learn in an expedition to the contemporary artist's workspace? It was found that the exercises of appreciation, listening, observation and imagination are favored. The possibilities for exploring materialities and current productions that inspire actions to be carried out with children are expanded. A transformation of future teachers' conceptions of art is provided.Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual. São Paulo: Nova Versão, 2002.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 80 e novos tempos. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 1991.
BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/ Arte, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC; SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12579:educacao-infantil. Acesso em: 21 set. 2012.
BRASIL. Resolução do CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 maio 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 20 jun. 2007.
DE LA BARRA, Pablo León. Espaços para a liberdade: por dentro do ateliê do artista. In: Germano, Beta. Espaços de trabalho de artistas latino-americanos. Fotografia Fran Parente. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019. p. 12-17.
EGAS, Olga. As coisas escritas não vão ser mais importantes que as coisas desenhadas nas figuras: direitos de aprendizagem em arte. Educação em Foco, Juiz de Fora, Edição Especial, p. 119-132, fev. 2015,. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19673. Acesso em: 10 abr. 2021.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de. A contribuição dos parques infantis de Mário de Andrade para a construção de uma pedagogia da educação infantil. Educação & Sociedade, Campinas, ano XX, n. 69, p. 60-91, dez. 1999.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de; MACEDO, Elina Elias de; SANTOS, Solange Estanislau dos. Educação Infantil e diversidade cultural: para uma pedagogia macunaímica. In: ABRAMOWICZ, Anete; VANDERBROECK, Michel (org.). Educação Infantil e diferença. Campinas: Papirus, 2013. p. 49-70.
FERRO, Ernesto. Instante Reflexo. Rio de Janeiro: Ed. Livre Expressão, 2013.
GERMANO, Beta. Espaços de trabalho de artistas latino-americanos. Fotografia: Fran Parente. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
IMBERNÓN, Francisco. La formación del profesorado. Barcelona: Paidós, 1997.
JUNQUEIRA, Lilian Maus; GOMES, James Zortéa. O ateliê aberto como interface da produção artística em esfera pública: experiências do Atelier SubterrÂnea. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS - TRANSVERSALIDADES NAS ARTES VISUAIS, 18, 2009, Salvador. Anais [...]. Salvador: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal da Bahia, 2009. v. 1. p. 2068-2082.
LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Formação corporal de professoras de bebês: contribuições da Pedagogia do Teatro. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-21072011-103922/pt-br.php. Acesso em: 10 abr. 2021.
LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Teatro no curso de Pedagogia: concepções e mediação cultural. Teatro: criação e construção de conhecimento, v. 5, n. 2, 2017, p. 33-44. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/teatro3c/issue/view/116. Acesso em: 10 abr. 2021.
MACEDO, Elina Elias de; SANTIAGO, Flávio Santiago; SANTOS, Solange Estanislau dos; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Infâncias e descolonização: desafios para uma educação emancipatória. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 2, n. 2, p. 38-50, jul./dez. 2016.
MARTINS, Mirian Celeste; AMERICANO, Renata Queiroz de Moares. Nutrição estética: por uma didática poética na formação do professor. In: GUIMARAES, L. REGO, L. (org.). Ações políticas de/para enfrentamentos, resistências e recriações [recurso eletrônico]: Anais [do] XXVIII Congresso Nacional da Federação de Arte/Educadores do Brasil [e] VI Congresso Internacional dos Arte/Educadores. Brasília, DF, 2018. p. 2751-2763. ISSN: 2525-880X.
MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Arte contemporânea no curso de Pedagogia. In: In: GUIMARAES, L. REGO, L. (org.). Ações políticas de/para enfrentamentos, resistências e recriações [recurso eletrônico]: Anais [do] XXVIII Congresso Nacional da Federação de Arte/Educadores do Brasil [e] VI Congresso Internacional dos Arte/Educadores. Brasília, DF, 2018. p. 2736-2749. ISSN: 2525-880X.
MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Ensino de Arte no curso de Pedagogia: travessia e perigo. In: CONGRESSO NACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES DO BRASIL, 27. Anais [...]. Campo Grande, 2017. p. 1944-1955.
NUNES, Kamilla. Espaços autônomos de arte contemporânea. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2013.
OLIVEIRA-FORMOSINHO. Julia. Pedagogia(s) da Infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Appezzato (ed.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Grupo A, 2007.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. É preciso manter as orelhas verdes: o silêncio e a escuta na educação. In: MARTINS, Mirian Celeste; BONCI, Estela; MOMOLI, Daniel (org.). Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota Editora, 2018. p. 48-64.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Abordagem Triangular e as narrativas de si: autobiografia e aprendizagem em Arte. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 307-316, maio/ago. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/71493. Acesso em: 10 abr. 2021.
RICHTER, Sandra Regina Simonis; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 85-96, jan./abr. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1605. Acesso em: 10 abr. 2021.
RIZZI, Maria Christina de Souza Lima. Reflexões sobre a abordagem triangular do ensino da Arte. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 335-348.
RIZZI, Maria Christina de Souza Lima; SILVA, Mauricio da. Abordagem Triangular do ensino das artes e culturas visuais: uma teoria complexa em permanente construção para uma constante resposta ao contemporâneo. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 220-230, maio/ago. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/71934/43524. Acesso em: 10 abr. 2021.
SACRISTÁN, José Gimeno. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
TICOULAT, Fernando. A residência artística como um espaço de trabalho contemporâneo. In: GERMANO, Beta. Espaços de trabalho de artistas latino-americanos. Fotografia: Fran Parente. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019. p. 25-30.
VIEIRA DA CUNHA, Susana Rangel. Como vai a Arte na Educação Infantil? Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, ano 5, p. 10-24, dez. 2019.
VIEIRA DA CUNHA, Susana Rangel. Uma arte do nosso tempo para as crianças de hoje. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira; CARVALHO, Rodrigo Saballa de (org.). Arte contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Mediação, 2017. p. 9-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista GEARTE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.