Beyond the school walls

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117506

Keywords:

Cultural expedition. Non-formal teaching space. Documentation. Abyssal lines in art.

Abstract

This work is a result of personal reflections generated from experiences with cultural expeditions carried out with groups from the Pedagogy course. Authors such as Paulo Freire, Mirian Celeste Martins, Boaventura de Souza Santos, Celestin Freinet and Murray Schafer supported the practice and the reflections arising from it. The text describes the preparation, execution and evaluation of the cultural expeditions, the methods used to register document their experiences, as well as the discussions that took place thereafter. From these activities arises a reflection about spaces for cultural diffusion such as non-formal teaching spaces, as well as the importance of accessibility to these spaces as a way to blur the abyssal lines that separate social strata.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jéssica Makino, Universidade de São Paulo — USP, Ribeirão Preto/SP

Professora do curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto /USP. Licenciada em Educação Artística com habilitação em Música, mestre e doutora em Música pela Universidade Estadual Paulista. Vice-líder do grupo de pesquisa Arte na Pedagogia (GPAP).

References

DALPOGETO, João Lucas. Relatório de escuta. Ribeirão Preto – SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP, 2018. Relatório de expedição cultural da disciplina Arte e Música na Educação do curso de Pedagogia.

DEHN, Heloísa. Relatório de expedição. Ribeirão Preto – SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP, 2019. Relatório de expedição cultural da disciplina Arte e Música na Educação do curso de Pedagogia.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

MANOELI, Arielen Virgínia de Araújo dos Santos. Relatório de escuta. Ribeirão Preto – SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP, 2018. Relatório de expedição cultural da disciplina Arte e Música na Educação do curso de Pedagogia.

ELIAS, Marisa Del Cioppo; SANCHES, Emilia Cipriano. Freinet e a pedagogia – uma velha ideia muito atual. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Appezzato (Orgs.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SAMPAIO, Rosa Maria W. F. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Scipione, 1989.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Horizontes culturais: lugares de aprender. São Paulo: Fundação para o Desenvolvimento da Educação, 2008, 171 p.

SCHAFER, R. Murray. Educação Sonora. Tradução: Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. São Paulo: Melhoramentos, 2011.

SOUZA SANTOS, Boaventura. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007.

Published

2021-08-08

How to Cite

MAKINO, Jéssica. Beyond the school walls. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117506. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117506. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte