Beyond the school walls
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.117506Keywords:
Cultural expedition. Non-formal teaching space. Documentation. Abyssal lines in art.Abstract
This work is a result of personal reflections generated from experiences with cultural expeditions carried out with groups from the Pedagogy course. Authors such as Paulo Freire, Mirian Celeste Martins, Boaventura de Souza Santos, Celestin Freinet and Murray Schafer supported the practice and the reflections arising from it. The text describes the preparation, execution and evaluation of the cultural expeditions, the methods used to register document their experiences, as well as the discussions that took place thereafter. From these activities arises a reflection about spaces for cultural diffusion such as non-formal teaching spaces, as well as the importance of accessibility to these spaces as a way to blur the abyssal lines that separate social strata.Downloads
References
DALPOGETO, João Lucas. Relatório de escuta. Ribeirão Preto – SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP, 2018. Relatório de expedição cultural da disciplina Arte e Música na Educação do curso de Pedagogia.
DEHN, Heloísa. Relatório de expedição. Ribeirão Preto – SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP, 2019. Relatório de expedição cultural da disciplina Arte e Música na Educação do curso de Pedagogia.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
MANOELI, Arielen Virgínia de Araújo dos Santos. Relatório de escuta. Ribeirão Preto – SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP, 2018. Relatório de expedição cultural da disciplina Arte e Música na Educação do curso de Pedagogia.
ELIAS, Marisa Del Cioppo; SANCHES, Emilia Cipriano. Freinet e a pedagogia – uma velha ideia muito atual. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Appezzato (Orgs.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SAMPAIO, Rosa Maria W. F. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Scipione, 1989.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Horizontes culturais: lugares de aprender. São Paulo: Fundação para o Desenvolvimento da Educação, 2008, 171 p.
SCHAFER, R. Murray. Educação Sonora. Tradução: Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. São Paulo: Melhoramentos, 2011.
SOUZA SANTOS, Boaventura. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.