Craftsmanship at school: challenges of the art in the early years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.103735

Keywords:

Art. Early years of elementary school. Craftsmanship. School.

Abstract

It addresses the challenges of art in the early years of elementary school and its tangled thread resistance to experience and childhood in school. It reflects on the lessening of experience, especially in the field of education, from the project of modernity and highlights its consequences in school, specifically, in art and in its teaching in the early years of Elementary Education. Based on a cartographic research, it deals with challenges of the art in the early years of elementary school, showing craftsmanship as a tangled thread for the passage of art at school, transforming it into a spacetime for art, experience and childhood, for learning, life and the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Maria Santos Albuquerque, Universidade Federal de Pernambuco — UFPE, Caruaru/PE

Mestra em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco. Graduada em pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco/Campus Acadêmico do Agreste. Membro do Grupo de Pesquisa Discursos e Práticas Educacionais. Professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental no município de Toritama-PE.

Conceição Gislâne Nóbrega Lima de Salles, Universidade Federal de Pernambuco — UFPE, Caruaru/PE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco, mestre e doutora (2008) em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é Professora Associada II do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco, onde atua no curso de graduação em Pedagogia e docente permanente do programa de pós-graduação em Educação Contemporânea (PPGEduc).É coordenadora do programa de pós-graduação em Educação Contemporânea-PPGEDUC/Campus Agreste.

Nádia Priscila de Lima Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco — UFPE, Caruaru/PE

Mestre em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco pelo Centro Acadêmico do Agreste em Caruaru. Participante do Grupo de Pesquisa: Discursos e Práticas Educacionais pela UPPE-CAA, Caruaru/PE.

References

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.

DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253464. Acesso em: 26 jul. 2018.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; ALVES, Nilda. Conversas em redes e pesquisas com os cotidianos. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (org.). Conversas como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 41-65.

GALLO, Sílvio; RODRIGUES, Alexsandro. Sexualidades e infâncias: (des)viar conversas que afirmam uma infância, para fiar preocupações com a novidade da criança em aparecimentos. In: RODRIGUES, Allan de Carvalho; BERLE, Simone; KOHAN, Walter Omar (org.). Filosofia e educação em errância: inventar escola, infâncias do pensar. Rio de Janeiro: NEFI, 2018. p. 213-230.

GOBBATO, Carolina. BARBOSA, Maria Carmen Silveira. A artesania, o diálogo e a cooperação: uma perspectiva para a didática na educação infantil. POIÉSIS, Tubarão, v. 13, n. 24, p. 350-365, 2019. Disponível em: http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/8254. Acesso em: 19 maio 2020.

KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 13 dez. 2016.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444/1898. Acesso em: 5 dez. 2016.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

MENEZES, Rosália. A-MI, Jo. Corpo que paira, corpo que flui: corporeidades múltiplas na arte-vivência. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 127-140, 2017. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/70906. Acesso em: 27 maio 2020.

OLARIETA, Beatriz Fabiana. O sol e as laranjas: ou sobre o lugar onde as crianças e a poesia se encontram. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 9, n. 17, p. 11-23, 2013.

PAGNI, Pedro Angelo. Experiência estética, formação humana e arte de viver: desafios filosóficos à educação escolar. São Paulo: Loyola, 2014.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

RODRIGUES, Luiza Silva; ROBLE, Odilon José. Educação dos sentidos na contemporaneidade e suas implicações pedagógicas. Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 3, p. 205-224, 2015.

SABINO, Kelly C. Experiência: Uma arqueologia entre a arte e a educação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís. Anais […]. São Luís: Anped, 2017. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos/trabalho_38anped_2017_GT24_203.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.

SENNETT, Richard. A cultura do no capitalismo. Tradução Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2006.

SENNETT, Richard. O artífice. Tradução Clóvis Marques. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015a.

SENNETT, Richard. Juntos: os rituais, os prazeres e a política da cooperação. Tradução Clóvis Marques. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015b.

SKLIAR, Carlos. A escuta das diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2019.

STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos Cedes, Campinas, v. 21, n. 53, p. 69-83, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v21n53/a05v2153.pdf. Acesso em: 28 maio 2020.

Published

2021-03-27

How to Cite

ALBUQUERQUE, F. M. S.; SALLES, C. G. N. L. de; CARVALHO, N. P. de L. Craftsmanship at school: challenges of the art in the early years of elementary school. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 1, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.103735. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/103735. Acesso em: 26 apr. 2025.

Issue

Section

Ensino de Artes Visuais em diferentes campos