Draw yourself of cloud — the possible intensities with materials and materialities and visual arts and childhood and...
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.117786Keywords:
Visual arts education. Childhood. Early childhood education. Materials. Materialities.Abstract
In this writing, I propose a movement that is built with some experiences as a teacher of Visual Arts in Early Childhood Education. These experiences were crossed and moved by the desire to conceptualize and give vent to thought with materials and materialities of art. Therefore, I aim to highlight, throughout this writing, an organization that also occurs in the possible relationships between artistic production and experiences in Visual Arts and Childhood, within the scope of Early Childhood Education.Downloads
References
A PEQUENA história de ‘Leap into the void’. Dobras Visuais, [s.l.], c2013. Disponível em: <https://www.dobrasvisuais.com.br/2013/04/a-pequena-historia-de-leap-into-the-void/>. Acesso em dez. 2021.
DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Ed.34, 1997. p. 73-79.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI. Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.1. São Paulo: Ed. 34, 2011.
ETERNO retorno – ISTO É Independente. Pinterest. Porto Alegre, [entre 2000 e 2021]. Disponível em: <https://www.pinterest.co.uk/pin/852587773180593931/>. Acesso em dez. 2021.
FUNDACIÓ Joan Miró. Blog. Barcelona, c2021. Disponível em: <https://www.fmirobcn.org/en/>. Acesso em dez. 2021.
GIL, José. O Movimento Total– Corpo e a Dança. Lisboa: Relógio d’Água, 2001.
KOHAN, Walter.A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, Walter O. (Org.) Lugares da Infância: filosofia. Rio de Janeiro: DPeA, 2004. p. 51 – 68.
LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças piruetas e mascaradas. São Paulo: Autêntica, 2013.
LEITE, César Donizete Pereira. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
LOPONTE, Luciana. Arte e Metáforas Contemporâneas para pensar Infância e Educação.In:Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37, p. 112 – 188, jan./abr. 2008.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Marteen. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
PASCHOLATI, Aline. Obra de arte da semana: 'Autorretrato com colar de espinhos e beija-flor', de Frida Kahlo. ARTRIANON, [s.l.], 14 de out. de 2019. Disponível em: <https://artrianon.com/2019/10/14/obra-de-arte-da-semana-autorretrato-com-colar-de-espinhos-e-beija-flor-de-frida-kahlo/>. Acesso em dez. 2021.
TASQUETTO, Angélica D’Avila. Vermelhar-se em Mar– uma viagem resistência com arte e ciência e... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. 286 p.Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.