Draw yourself of cloud — the possible intensities with materials and materialities and visual arts and childhood and...

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117786

Keywords:

Visual arts education. Childhood. Early childhood education. Materials. Materialities.

Abstract

In this writing, I propose a movement that is built with some experiences as a teacher of Visual Arts in Early Childhood Education. These experiences were crossed and moved by the desire to conceptualize and give vent to thought with materials and materialities of art. Therefore, I aim to highlight, throughout this writing, an organization that also occurs in the possible relationships between artistic production and experiences in Visual Arts and Childhood, within the scope of Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica Tasquetto, Universidade Federal de Santa Catarina — UFSC, Florianópolis/SC

Professora de Artes Visuais do Núcleo de Desenvolvimento Infantil (NDI), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui Doutorado em Educação Científica e Tecnológica, na linha Formação de Professores, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2018). Mestrado em Educação, na linha de Educação e Artes pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Licenciatura em Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria (2007). Bacharelado em Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria (2006). . Possui experiência nas áreas de Artes Visuais, Ensino das Artes Visuais, Infância e Formação Docente.

References

A PEQUENA história de ‘Leap into the void’. Dobras Visuais, [s.l.], c2013. Disponível em: <https://www.dobrasvisuais.com.br/2013/04/a-pequena-historia-de-leap-into-the-void/>. Acesso em dez. 2021.

DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Ed.34, 1997. p. 73-79.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI. Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.1. São Paulo: Ed. 34, 2011.

ETERNO retorno – ISTO É Independente. Pinterest. Porto Alegre, [entre 2000 e 2021]. Disponível em: <https://www.pinterest.co.uk/pin/852587773180593931/>. Acesso em dez. 2021.

FUNDACIÓ Joan Miró. Blog. Barcelona, c2021. Disponível em: <https://www.fmirobcn.org/en/>. Acesso em dez. 2021.

GIL, José. O Movimento Total– Corpo e a Dança. Lisboa: Relógio d’Água, 2001.

KOHAN, Walter.A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, Walter O. (Org.) Lugares da Infância: filosofia. Rio de Janeiro: DPeA, 2004. p. 51 – 68.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças piruetas e mascaradas. São Paulo: Autêntica, 2013.

LEITE, César Donizete Pereira. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LOPONTE, Luciana. Arte e Metáforas Contemporâneas para pensar Infância e Educação.In:Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37, p. 112 – 188, jan./abr. 2008.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Marteen. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

PASCHOLATI, Aline. Obra de arte da semana: 'Autorretrato com colar de espinhos e beija-flor', de Frida Kahlo. ARTRIANON, [s.l.], 14 de out. de 2019. Disponível em: <https://artrianon.com/2019/10/14/obra-de-arte-da-semana-autorretrato-com-colar-de-espinhos-e-beija-flor-de-frida-kahlo/>. Acesso em dez. 2021.

TASQUETTO, Angélica D’Avila. Vermelhar-se em Mar– uma viagem resistência com arte e ciência e... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. 286 p.Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

Published

2021-12-31

How to Cite

TASQUETTO, Angélica. Draw yourself of cloud — the possible intensities with materials and materialities and visual arts and childhood and... Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 3, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117786. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117786. Acesso em: 11 aug. 2025.