Analog experiences with cinema in times of digital education in Art Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.147328

Keywords:

Cinema, Education, Optical Toys, Art Education, Animation

Abstract

This text aims to reflect on experiences with cinema in basic education arts classes in the context of digital education, considering the need for media education that allows students to have aesthetic experiences in the field of art and technology (Pillar, 2011; Roldán, 2012). Based on the concept of the Post digital Age (Alexenberg, 2011; Santaella, 2018), I seek to defend the reservation of time and space for entirely analog work in art classes (Vega, 2012, 2023), taking into account a regime of visuality already accustomed to animation in digital media, and in dialogue with the implementation of public policies related to media education and the languages ​​of cinema (Fresquet, Alvarenga, 2023).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano de Melo Dias, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Doutor em Educação e graduado em Educação Artística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro UFRJ, e mestre em Educação Cultura e Comunicação pela Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da Universidade do Estado do Rio de Janeiro FEBF/UERJ. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ. Tem experiência na área de Artes com ênfase em Cinema e Audiovisual, Educação Tecnológica e Educação a Distância.

References

ALEXENBERG, Mel. The future of art in a postdigital age: from Hellenistic to Hebraic consciousness. Chicago: Intellect, 2011.

ALEXENBERG, Mel. Postdigital Consciousness: Paradigm Shift from Hellenistic to Hebraic Roots of Western Civilization. Archithese: International Thematic Review of Architecture, Switzerland, No. 4, 2012. Disponível em: http://www.melalexenberg.com/paper.php?id=42. Acesso em: 10 de nov de 2024.

AZEREDO, Verônica. Um vagalume suspende o céu [manuscrito] : o “Taller de cine para niños” de Alicia Vega. Belo Horizonte, 2021.

CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DIAS, Luciano. Cinema e Ensino da Arte: Possíveis triangulações. Rio de Janeiro: Multifoco, 2024.

FRESQUET, Adriana. ALVARENGA, Clarisse (Org.). Cinema e educação digital: a Lei 14.533/23. Reflexões, perspectivas e propostas. Belo Horizonte: Universo Produção, 2023.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.

McLUHAN, Marshall; McLUHAN, Eric. Laws of Media: The New Science. Toronto, Buffalo and London: University of Toronto Press, 1988.

PILLAR, Analice Dutra (Org.). A Educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 1999.

PILLAR, Analice Dutra. Apontamentos para leitura de desenhos animados e videoartes. In: Anais do 20º Encontro Nacional da ANPAP. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: https://anpap.org.br/anais/2011/pdf/ceav/analice_dutra_pillar.pdf Acesso em 30 de nov de 2024.

ROLDÁN, Angel. Videoarte en contextos educativos: Las nuevas narrativas audiovisuales y su inclusión curricular en los programas de educación artística desde una perspectiva a/r/t/ográfica. Granada: Universidade de Granada, 2012. Disponível em https://digibug.ugr.es/handle/10481/21630 Acesso em outubro de 2023.

SANTAELLA, Lucia. Pós-digital: o fim da comunicação massiva. [Entrevista concedida a] TOLENTINO SOUZA, Suyanne. In: Interin. vol. 23, n. 2, 2018. Universidade Tuiuti do Paraná, Brasil. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=504459790010. Acesso em: 10 de nov de 2024.

VEGA, Alicia. Evaluación: Taller de Cine para Niños. Parroquia Jesus Carpintero de Huamachuco, 1985. Disponível em: https://fundacionaliciavega.cl/wp-content/uploads/2019/07/Taller-1985-Renca.pdf. Acesso em dezembro de 2023.

VEGA, Alicia. Oficina de Cinema para Crianças. Santiago: Ocho Libros, 2012.

VEGA, Alicia. Doze Brinquedos. Rio de Janeiro: Cinemas e Educações, 2023.

Published

2025-05-06

How to Cite

DIAS, L. de M. Analog experiences with cinema in times of digital education in Art Education. Revista GEARTE, [S. l.], v. 12, 2025. DOI: 10.22456/2357-9854.147328. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/147328. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê Acervos Audiovisuais para Pedagogias com Cinema em Tempos de Educação Midiática