Letter to art teachers and pedagogues: dialogues between Annas, Aninhas and Coras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117520

Keywords:

Art education. Art in Pedagogy. Learning arts. Teacher training. Education.

Abstract

Working the teaching/learning of art in pedagogy courses is a Herculean challenge, given the Brazilian educational reality and the specificities of the training of pedagogues. This article/letter is an excerpt of my experience leading the discipline of Art and Education II of the Pedagogy course at the Faculty of Education, Federal University of Goiás, from 2004 to 2019. I share, among the epistolary writing, the poems by Cora Coralina and the academic references, the narrative of the paths taken with the students.  This narrative's goal was to lead to an understanding of the teaching/learning processes of art in early childhood education and early grades. Image reading, children's drawing, the triangular proposal and cultural formation are some of the themes discussed. As well, some methodologies, authors and evaluation processes are discussed here, that I hope to find valuable and reflexive dialogue opportunities with the educators, subjects to whom this letter/article is intended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Rita Ferreira de Araújo, Universidade Federal de Goiás — UFG, Goiânia/GO

Professora adjunta da Universidade Federal de Goiás, atualmente em licença para estudos nos Estados Unidos da América. Graduação em Educação Artística – Habilitação Artes Plásticas pela Universidade Federal de Goiás (1990). Mestre e doutora em Artes pela Universidade de São Paulo.

References

ARAÚJO, Anna Rita. Os cursos de pedagogia e o ensino da arte: aspectos legais e históricos. Trama Interdisciplnar, São Paulo: v. 6, n. 2, 2015. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/8340. Acesso em: 8 jan. 2020.

ARAÚJO, Anna Rita. A invenção de Hugo Cabret (Hugo). In: SAMPAIO, Jurema Luzia de Freitas (org.). Usando filmes nas aulas de arte. Curitiba: CRV, 2012.

BARBOSA, Ana Mae. A Imagem no ensino da arte. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1994.

BOAL, Augusto. 200 exercícios e jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. 3 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/CP. Resolução CNE/CP n.º 1, de 15 de maio de 2006. Institui diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, DF: MEC, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

CORALINA, Cora. Amigo. [S.l.]: Escritas.org, [20--]a. Disponível em: https://www.escritas.org/pt/t/12948/amigo. Acesso em: 6 jan. 2020.

CORALINA, Cora. Ainda não. [S.l.]: Tudo É Poema, 2021. Disponível em: https://www.tudoepoema.com.br/cora-coralina-ainda-nao/. Acesso em: 6 jan. 2021.

CORALINA, Cora. Aninha e suas pedras. [S.l.]: Tudo É Poema, 2017. Disponível em: https://www.tudoepoema.com.br/cora-coralina-aninha-e-suas-pedras/. Acesso em: 6 jan. 2020.

CORALINA, Cora. O cântico da terra. [S.l.]: Escritas.org, [20--]b Disponível em: https://www.escritas.org/pt/t/9460/o-cantico-da-terra. Acesso em: 6 jan. 2020.

CORALINA, Cora. Ofertas de Aninha (aos Moços). [S.l.]: Tudo É Poema, 2018. Disponível em: https://www.tudoepoema.com.br/cora-coralina-ofertas-de-aninha-aos-mocos/. Acesso em: 6 jan. 2020.

CYPRIANO, Fabio. Beuys e o abandono à arte. [S.l.]: Academia, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/24952864/Beuys_e_o_abandono_%C3%A0_arte. Acesso em: 5 jan. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

HOFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2009.

HOUSEN, Abigail. The eye of the beholder: measuring aesthetic development. Harvard: School of Education, Harvard University, 1983. (Doctoral Thesis)

JAPIASSU, Ricardo. Metodologia do ensino de teatro. Campinas: Papirus, 2001

LOWENFELD, Viktor; BRITTAIN, William Lambert. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

MACHADO, Regina. Abordagem Triangular. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 337-345, maio/ago. 2017. Disponivel em: https://doi.org/10.22456/2357-9854.75212. Acesso em: 8 jna. 2020.

PARSONS, Michael. Compreender a arte. Lisboa: Presença, 1992.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Tradução de José Teixeira Coelho Neto. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PILLAR, Analice Dutra. Desenho e escrita como sistemas de representação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

ROSSI, Maria Helena Wagner. A arte como modelo de compreensão. Arte & Educação em Revista, Porto Alegre, v. 4, n. 3, p. 61-69, out. 1997.

ROSSI, Maria Helena Wagner. Imagens que falam: leitura da arte na escola. Porto Alegre: Mediação,2003.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÂNIA. Projeto Político Pedagógico do curso de Pedagogia. [Goiânia: UFG], 2003.

Published

2021-08-08

How to Cite

ARAÚJO, A. R. F. de. Letter to art teachers and pedagogues: dialogues between Annas, Aninhas and Coras. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117520. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117520. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte