Special Education Policy and the Challenges of an Inclusive Perspective

Authors

Keywords:

Special Education, Inclusive Education, Specialized Educational Assistance, Educational Policies, Psychoanalysis

Abstract

This article analyzes the meanings of the document National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and its relevance for the definition of directions for disabled students’ schooling in Brazil in the last ten years. It highlights the centrality conferred by the Policy on Specialized Educational Assistance (SEA), as a complement and/or supplement to common education, in the process of school inclusion. Therefore, it is proposed a dialogue with the psychoanalytic discourse, in order to problematize the place attributed to SEA in this context, as well as the persistence of segregating movements, which insist on enrolling even if the political orientation proposes an inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Libéria Rodrigues Neves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Libéria Rodrigues Neves é doutora em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde atua como professora da graduação e pós-graduação (PROMESTRE). É integrante da Rede Internacional de Pesquisa em Psicanálise, Educação e Política (RIPPEP); do Núcleo Interdisciplinar de pesquisa em Psicanálise e Educação (NIPSE); e do Grupo de Trabalho de Psicanálise e Educação da Anpepp.

Mônica Maria Farid Rahme, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Mônica Maria Farid Rahme é doutora em educação pela Universidade de São Paulo (USP), professora da graduação e pós-graduação da Faculdade de Educação da UFMG. Integrante da Rede Internacional de Pesquisa em Psicanálise, Educação e Política (RIPPEP); do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais (Lepsi-Minas); e do Grupo de Trabalho de Psicanálise e Educação da Anpepp.

Carla Mercês da Rocha Jatobá Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto/MG

Carla Mercês da Rocha Jatobá Ferreira é doutora pela Universidade de São Paulo (USP), professora associada da UFOP e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (ICHS-UFOP). Integrante da Rede Internacional de Pesquisa em Psicanálise, Educação e Política (RIPPEP), do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais (Lepsi-Minas) e do Grupo Caleidoscópio (UFOP).

Published

2019-03-13

How to Cite

Neves, L. R., Rahme, M. M. F., & Ferreira, C. M. da R. J. (2019). Special Education Policy and the Challenges of an Inclusive Perspective. Educação & Realidade [Education & Reality], 44(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84853

Issue

Section

Educação Especial, Psicanálise e Experiência Democrática

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.