Teacher Training: reflections of mathematical education in higher education

Authors

Keywords:

Teacher Training, Mathematics, Mathematical Education, Higher Education, Mapping of Researches

Abstract

This paper maps the productions of the Mathematics Teachers Training generated by the Working Group on Mathematical Education in Higher Education, of the Brazilian Society of Mathematical Education. This investigation is aimed to analyze, among other aspects, the initial training of Mathematics teachers, the role of supervised internship practice and the development of the teaching professional. We sought to highlight the concerns that researchers, whose main field of interest is teaching in Higher Education, have about the initial and continued training of Mathematics teachers. We have identified, by means of Content Analysis, six pillars in which the topics presented in the body of the analysis are concentrated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Barbara Lutaif Bianchini, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo/SP

Barbara Lutaif Bianchini é licenciada (1978) e bacharel (1978) em Matemática pela PUC/SP. Mestre em Educação Matemática pela PUC/SP (1992) e doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela PUC/SP (2001). É professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC/SP, líder do Grupo de Pesquisa em Educação Algébrica (GPEA) e membro do grupo de pesquisa A Matemática na Formação Profissional. 

Gabriel Loureiro de Lima, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo/SP

Gabriel Loureiro de Lima é bacharel (2001), mestre (2004) e licenciado (2005) em Matemática pela UNICAMP e doutor em Educação Matemática pela PUC/SP (2012). Professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC/SP. Líder do Grupo de Pesquisa A Matemática na Formação Profissional e membro do Grupo de Pesquisa em Educação Algébrica (GPEA).

Eloiza Gomes, Instituto Mauá de Tecnologia (IMT), São Paulo/SP

Eloiza Gomes é licenciada (1978) e bacharel (1979) em Matemática pelo Mackenzie. Mestre em Educação Matemática (1992) e doutora em Educação Matemática (2015) pela PUC/SP. É professora do Instituto Mauá de Tecnologia e membro dos grupos de Pesquisa em Educação Algébrica (GPEA) e A Matemática na Formação Profissional. Tem como principal área de interesse o ensino e aprendizagem de Matemática nos cursos de Engenharia. 

Published

2019-03-13

How to Cite

Bianchini, B. L., Lima, G. L. de, & Gomes, E. (2019). Teacher Training: reflections of mathematical education in higher education. Educação & Realidade [Education & Reality], 44(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/77732

Issue

Section

Articles