Updating Early Methods of Reading Instruction in Contemporary Proposals

Authors

  • Iole Maria Faviero Trindade Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS
  • Darlize Teixeira de Mello Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas/RS
  • Thaise da Silva Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados/MS

Keywords:

Mainstream Literacy Methods. Contemporary Literacy Proposals. Cultural Studies in Education. Programa Nacional do Livro Didático. Provinha Brasil Policy.

Abstract

This work contextualizes the path of discourses in the field of reading instruction by examining its early methods with and without spelling, discursive orders such as the analytic and the synthetic one, and proposals of literacy disseminated by public policies such as Programa Nacional do Livro Didático and Provinha Brasil, concerning the implementation and assessment of reading instruction by setting up the nine-year elementary/middle school education from 2006 on. This contextualization aims at situating the updating of early methods of reading and writing teaching and their discursive orders in proposals for contemporary reading instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iole Maria Faviero Trindade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS

É pedagoga, mestre e doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, professora aposentada da área de Linguagem e Educação do Departamento de Ensino e Currículo (DEC) e Pesquisadora do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO) da FACED/UFRGS, com estudos na área da alfabetização.

Darlize Teixeira de Mello, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas/RS

É pedagoga, mestre e doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, professora adjunta da Universidade Luterana do Brasil - Curso de Pedagogia/Canoas, e da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre e pesquisadora associada do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO) da FACED/UFRGS, com estudos na área da alfabetização.

Thaise da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados/MS

É pedagoga, mestre e doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, professora adjunta da área de Currículo e Alfabetização da FAED/UFGD e pesquisadora associada do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO) da FACED/UFRGS, com estudos na área da alfabetização.

Published

2015-07-02

How to Cite

Trindade, I. M. F., Mello, D. T. de, & Silva, T. da. (2015). Updating Early Methods of Reading Instruction in Contemporary Proposals. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41516

Issue

Section

Articles