Teachers’ working conditions: a rural school in the semi-arid region of Piauí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236135529vs01

Keywords:

Rural Education, Precariousness, Teaching Work

Abstract

Teaching working conditions are the set of resources and circumstances necessary for teachers to carry out their work and have an impact on the teaching-learning process. The objective of the research presented in this article was to investigate the conditions of teaching work in a rural high school located in a semi-arid in Piauí, Brazil. The qualitative approach was conducted through interviews with seven teachers who work night shifts in an annex of school, which serves young people from different rural communities. It was found that the working conditions offered to teachers are unsatisfactory in terms of the functions they perform, the employment relationship, the workload, transport conditions, infrastructure and the environmental conditions of the school space. The results made visible working conditions and how they impacted teachers' practice, reflecting on the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinicius de Paiva Meneses, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Picos/PI – Brasil

Vinicius de Paiva Meneses é graduado em Educação do Campo pela Universidade Federal do Piauí. Professor da rede pública estadual do Piauí. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências.

Alexandre Leite dos Santos Silva, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Picos/PI – Brasil

Alexandre Leite dos Santos Silva é doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Especialista em Supervisão, Inspeção e Gestão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Possui licenciatura em Física pela UFU. É membro da Sociedade Brasileira de Física (SBF) e da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (ANPED). É Professor Adjunto na Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente atua no Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEdoC).

Suzana Gomes Lopes, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Picos/PI – Brasil

Suzana Gomes Lopes é doutora em Biotecnologia pela Rede Nordeste de Biotecnologia (RENORBIO) - ponto focal Universidade Federal do Maranhão (2015), Mestre em Biodiversidade e Conservação pela Universidade Federal do Maranhão (2011) e graduada em Licenciatura Plena e Bacharelado no curso de Ciências Biológicas da Universidade Regional do Cariri (2007). Atualmente é Professora Efetiva do Curso de Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Campus Senador Helvídio Nunes de Barros.

Published

2024-11-13

How to Cite

Meneses, V. de P., Silva, A. L. dos S., & Lopes, S. G. (2024). Teachers’ working conditions: a rural school in the semi-arid region of Piauí. Educação & Realidade [Education & Reality], 49. https://doi.org/10.1590/2175-6236135529vs01

Issue

Section

Articles