Considering the Role of the Teacher: Buber, Freire and Gur-Ze’ev

Authors

  • Alexandre Guilherme Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre/RS - Brasil
  • John Morgan The University of Nottingham, Nottingham - Reino Unido

Keywords:

Buber, Freire, Gur-Ze’ev, Teacher

Abstract

This article considers three different concepts of the role of the teacher.  Buber understands the teacher as the builder-teacher of a dialogical community playing a fundamental role in the character formation of individuals.  Freire develops this notion, adding a political tinge, and argues for a political-teacher who plays a central role in the formation of critical individuals and in the liberation of the oppressed.  Gur-Ze’ev is critical of Freire and defends the improviser-teacher, who is always critical and encourages criticisms, but without reference to utopias.  The article compares and assesses critically these concepts of the role of the teacher; and indicates the implications of adopting them, not only for education, but also for society more generally.        

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Guilherme, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre/RS - Brasil

Alexandre Guilherme é professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Educação da Escola de Humanidades da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil. Possui muitas publicações sobre o tema da educação dialógica como ferramenta para reconciliação entre comunidades em conflito. Também publicou nos campos da filosofia e da teologia em conexão com Spinoza, Fichte e Schelling, além de ter traduzido diversas obras de Leonardo Boff, filósofo e teólogo brasileiro e um dos fundadores da Teologia da Libertação.

John Morgan, The University of Nottingham, Nottingham - Reino Unido

W. John Morgan é professor emérito da Universidade de Nottingham, onde foi anteriormente responsável da Cátedra de Economia Política da Educação. Ele também é membro sênior do Instituto de Políticas da China; e professor honorário da Escola de Ciências Sociais e do Leverhulme Emeritus Fellow, Instituto de Pesquisa Social e Econômica, Dados e Métodos do País de Gales (WISERD), Universidade de Cardiff, País de Gales, Reino Unido. Seus interesses de pesquisa atuais estão em: economia política comparada da educação: especialmente Rússia e China; sociedade civil e a antropologia do conhecimento

Published

2018-06-19

How to Cite

Guilherme, A., & Morgan, J. (2018). Considering the Role of the Teacher: Buber, Freire and Gur-Ze’ev. Educação & Realidade [Education & Reality], 43(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74790

Issue

Section

Diálogo e Convivência no Cotidiano da Educação

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.