I Do Not Know How to Read and Write Yet: indigenous students and the alleged school failure

Authors

  • Ilma Regina Castro Saramago de Souza Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados/MS
  • Marilda Moraes Garcia Bruno Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados/MS

Keywords:

Indigenous School Education. Reading and Writing. School Failure.

Abstract

Reading and writing process of indigenous students should be questioned in relation to the school failure. This is applied to students who do not reach the expectations established by the learning system, whose parameter is grounded in education for non-indigenous people. This study aimed to discuss the alleged school failure in the fields of reading and writing of Guarani, Kaiowá, and Terena indigenous students, in Dourados/MS. It is based on the sociopolitical perspective of Cultural Studies, and Literacy Studies, choosing ethnography as the investigative way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilma Regina Castro Saramago de Souza, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados/MS

Ilma Regina Castro Saramago de Souza é graduada em Pedagogia e em Letras pela Universidade Federal de Rondônia. Mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados e Doutoranda em Educação pela mesma Instituição. Atualmente é professora formadora do curso de Especialização em Docência na Educação Infantil da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI). Suas pesquisas estão voltadas para a Educação Escolar Indígena, leitura, escrita e fracasso escolar de alunos indígenas.

Marilda Moraes Garcia Bruno, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados/MS

Marilda Moraes Garcia Bruno é graduada em Pedagogia com habilitação em Educação Especial (Ensino do deficiente Visual) pela Universidade de São Paulo USP (1986), Graduação em Letras pela Universidade do Sagrado Coração (1975), Mestrado no Programa de Mestrado Em Educação da Universidade Católica Dom Bosco (1999) e doutorado em Ensino da Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho (2005). Atualmente é professora da Universidade Federal da Grande Dourados, Docente do Programa de Pós Graduação em Educação e da Faculdade de Educação. Pesquisadora da Linha Educação e Diversidade.

Published

2016-12-30

How to Cite

Souza, I. R. C. S. de, & Bruno, M. M. G. (2016). I Do Not Know How to Read and Write Yet: indigenous students and the alleged school failure. Educação & Realidade [Education & Reality], 42(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/51362

Issue

Section

Articles