EJA and Teaching Work in Freedom Deprivation Spaces

Authors

Keywords:

Youth and Adult Education, Spaces of Restriction and Deprivation of Liberty, Public Policies, Teachers’ Work.

Abstract

This paper analyzes the emphasis of educational policies for Youth and Adult Education (EJA), focusing on the modality in Brazilian penal units. From this movement, relationships established with research in the field that deals with the work of teachers in spaces of deprivation and restriction of freedom. The production, with a qualitative approach, is the result of bibliographic studies and documentary analysis. The reflections presented allow us to understand aspects of educational guidelines and studies in the area, articulated to the consequences for teaching work, given clashes and consensus produced in the context of neoliberal reforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Cabral, Secretaria de Estado da Educação do Estado de Santa Catarina (SED), Florianópolis/SC

Paula Cabral está vinculada à gestão do Ensino Fundamental na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos da Universidade Federal de Santa Catarina - EPEJA/UFSC.

Elenice Maria Cammarosano Onofre, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos/SP

Elenice Maria Cammarosano Onofre é professora Sênior do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas - DTPP e integrante do Corpo Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar/SP.

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis/SC

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin é mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e Pós-doutora pela Universidade do Estado da Bahia. Professora Associada III da Universidade Federal de Santa Catarina atuando no Departamento de Metodologia de Ensino e no Programa de Pós-Graduação em Educação/CED/UFSC.

Published

2020-07-02

How to Cite

Cabral, P., Onofre, E. M. C., & Laffin, M. H. L. F. (2020). EJA and Teaching Work in Freedom Deprivation Spaces. Educação & Realidade [Education & Reality], 45(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96663

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.