Childhood and School: time and spaces of children

Authors

  • Anabela Rute Kohlmann Ferrarini Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis/MT – Brasil
  • Fabiana Rodrigues Oliveira Queiroz Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis/MT – Brasil
  • Raquel Gonçalves Salgado Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis/MT – Brasil

Keywords:

Childhood. Time. Spaces. School.

Abstract

Childhood is analysed, in this article, as an axis to discuss the chronological time, delimited by a linearity ordered by progress and rationality. Combining Mario Quintana’s poetic writings with the dialogues and the experiential maps produced by children, the aim of this text is to discuss how time and spaces reverberate in childhood construction and children educational processes, in order to question the calculate and predictable dimensions assumed by these categories in this social context. Therefore, we search to give visibility to the unexpected time in children experiences, in school, by highlighting how, in this space, they operate breaks in the continuous, progressive and linear temporality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anabela Rute Kohlmann Ferrarini, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis/MT – Brasil

Anabela Rute Kohlmann Ferrarini possui mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, campus de Rondonópolis (2013). Graduada em Pedagogia pelo Centro de Ensino Superior de Rondonópolis (2008), com Especialização em Didática e Metodologia do Ensino Superior pela Anhanguera/Rondonópolis e Especialização em Educação Infantil pela Universidade Federal do Mato Grosso (Campus Rondonópolis). É professora da rede municipal de ensino de Rondonópolis. Membro do Grupo de Estudos Infância, Juventude e Cultura Contemporânea (UFMT/CUR). Atua como supervisora do Pacto Nacional pela Educação em Mato Grosso.

Fabiana Rodrigues Oliveira Queiroz, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis/MT – Brasil

Fabiana Rodrigues Oliveira Queiroz possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2008), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis. É professora temporária na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás, Regional Goiânia. Tem experiência nas áreas de Geografia e Educação, com ênfase em Geografia da Infância, atuando principalmente nos seguintes temas: infância, espaços vivenciais, mídia e escola.

Raquel Gonçalves Salgado, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis/MT – Brasil

Raquel Gonçalves Salgado possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1993), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1998) e doutorado em Psicologia (Psicologia Clínica) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2005). Realizou, também, doutorado sanduíche, durante seis meses, no Centre for the Study of Children, Youth and the Media, do Institute of Education, da Universidade de Londres. É Professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso, no Campus de Rondonópolis, e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e no Curso de Psicologia. É Coordenadora do Grupo de Estudos Infância, Juventude e Cultura Contemporânea (UFMT/CUR).

Published

2016-09-29

How to Cite

Ferrarini, A. R. K., Queiroz, F. R. O., & Salgado, R. G. (2016). Childhood and School: time and spaces of children. Educação & Realidade [Education & Reality], 41(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60666

Issue

Section

Tempo de Escola

Similar Articles

<< < 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.