Follow-up and Evaluation of/in the State Plans of Education 2001-2010

Authors

  • Donaldo Bello de Souza Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro/RJ
  • Janaína Specht da Silva Menezes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro/RJ

Keywords:

National Plan of Education (PNE). State Plan of Education (PEE). Education Follow-up. Social Control of Education. Public Policies Evaluation.

Abstract

This article aims to analyze the prediction of follow-up and evaluation of the State Plans of Education approved by the State Legislative Power, in the validity period of the PNE 2001-2010, in order to contribute to the challenges to its adequacy to the new PNE 2014-2024. In a general conclusion, it is postulated that the prediction of these actions is marked by unintelligibility and omissions, putting in doubt the reliability of the strategic importance of follow-up and evaluation processes, declared in these state plans and, as a consequence, its own local effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Donaldo Bello de Souza, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro/RJ

Donaldo Bello de Souza possui Pós-Doutorado em Política e Administração Educacional pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (FPCE) da Universidade de Lisboa (UL), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). É Professor Associado no Departamento de Políticas Públicas, Avaliação e Gestão da Educação (DEPAG) e Coordenador do Núcleo de Estudos em Política e História da Educação Municipal (NEPHEM) na Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Janaína Specht da Silva Menezes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro/RJ

Janaína Specht da Silva Menezes possui Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Mestrado em Educação, também pela PUC-RS, e bacharelado em Estatística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é Professora Associada na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), também atuando no seu Programa de Pós-graduação em Educação.

Published

2016-04-05

How to Cite

Souza, D. B. de, & Menezes, J. S. da S. (2016). Follow-up and Evaluation of/in the State Plans of Education 2001-2010. Educação & Realidade [Education & Reality], 41(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50693

Issue

Section

Education Public Policies

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.