The Educational Policy ‘São Paulo Faz Escola’ in Rural Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236132166vs01

Keywords:

Educational Policies, Rural Education, ‘São Paulo Faz Escola’ Program, Organization of Work at School

Abstract

This paper aimed to analyze the contradictions and implications on the organization of school work in the process of implementing the curriculum “São Paulo Faz Escola”, in a rural school, in the region of Pontal do Paranapanema, Brazil. Anchored on the epistemological and ontological assumptions of the method of dialectical historical materialism, bibliographical, documental, and empirical research was used. The results demonstrated that the implementation of the curriculum led to a remodeling in the organization of school work towards the restriction of school and teacher autonomy in decisions about the direction of the school, by disregarding the specificities of subjects who live from/in the countryside.

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Author Biographies

Mariana Padovan Farah Soares, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá/PR – Brasil

Mariana Padovan Farah Soares é Mestra em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Atualmente, é doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM), com fomento da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Membro do grupo de estudos e pesquisas: Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as (EPEFOP).

Érika Porceli Alaniz, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande/MS – Brasil

Érika Porceli Alaniz tem pós-doutorado em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília; é Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo- FEUSP. Atualmente, é docente do mestrado em Educação profissional e da graduação em Pedagogia da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS).

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá/PR – Brasil

Marcos Vinicius Francisco é Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Presidente Prudente. Atualmente ocupa o cargo de Pró-Reitor de Ensino e atua como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). É líder do grupo de estudos e pesquisas: Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as (EPEFOP) e coordenador da Red Latinoamericana de estudios en Educacion Escolar y Desigualdad Social (RESVIDES).

Published

2025-01-22

How to Cite

Soares, M. P. F., Alaniz, Érika P., & Francisco, M. V. (2025). The Educational Policy ‘São Paulo Faz Escola’ in Rural Education. Educação & Realidade [Education & Reality], 49. https://doi.org/10.1590/2175-6236132166vs01

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