School Dropout and Permanence: analyzing perspectives of education workers at the IFSC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236124441vs01

Keywords:

School Dropout, School Permanence, Professional and Technological Education, Education Workers, IFSC

Abstract

From the perspective of education workers from several campuses of the Federal Institute of Santa Catarina (Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC), this paper seeks to analyze the factors that involve school dropout or the permanence of students in Professional and Technological Education (Educação Profissional e Tecnológica - EPT). Developed as a case study from a dialectical perspective, the research, with a qualitative approach, highlighted the different perspectives of workers on the multiple and complex motivators of dropping out or staying at school. It revealed the fragmentation, the individualization, the blaming of its subjects; the existence of specific actions to support permanence and the absence of evaluations and interventions aimed at modifying the dual and excluding structure of EPT.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho Zanin, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC), Videira/SC – Brasil

Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho Zanin é doutora e mestra em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnologia Federal do Paraná (UTFPR). Docente do Ensino Básico Técnico e Tecnológico (EBTT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC).

Nilson Marcos Dias Garcia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Curitiba/PR – Brasil; Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba/PR – Brasil

Nilson Marcos Dias Garcia é doutor em Educação e mestre em Ensino de Física pela Universidade de São Paulo (USP). Docente e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGTE/UTFPR) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (PPGE/UFPR). Desenvolve e orienta pesquisas sobre livros didáticos de Física e Ciências, Educação Profissional e Políticas Públicas de Educação.

 

Published

2024-01-22

How to Cite

Zanin, A. J. D. P. C., & Garcia, N. M. D. (2024). School Dropout and Permanence: analyzing perspectives of education workers at the IFSC. Educação & Realidade [Education & Reality], 48. https://doi.org/10.1590/2175-6236124441vs01

Issue

Section

Articles