Fake news in pictures: understanding a successful communication strategy in the Brazilian presidential election of 2018

Authors

  • Irineu Francisco Barreto Junior Pós-Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Programa de Mestrado em Direito da Sociedade da Informação e do Curso de Graduação em Direito da FMU-SP. Coordenador do Grupo de Pesquisa Direito, Tecnologia e Sociedade. Analista de Pesquisas da Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados Seade. http://orcid.org/0000-0003-1322-6909
  • Gustavo Venturi Junior Doutor em Ciência Política pela USP. Professor do Programa de Pós-Graduação e do Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH) da USP. Coordenou o Núcleo de Opinião Pública da Fundação Perseu Abramo (2007-2014), desenvolvendo pesquisas de cultura política e estudos sobre marcadores sociais da diferença http://orcid.org/0000-0003-4751-4845

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-5269.96220

Keywords:

Fake News, Elections, Brazilian Politics, WhatsApp, Social Networks

Abstract

This paper proposes an analysis of the communication strategy adopted in the 2018 presidential election, won by the then federal deputy Jair Bolsonaro, and which had as one of its pillars the spread of news driven by social networks and WhatsApp groups, whose practice has been conventionally called fake news. The study conducts a theoretical and conceptual analysis of the fake news phenomenon in order to differentiate them from mere false news, as well as an analysis of the necessary concatenation between the propagated messages and real political context elements in which the voters they seek to influence are inserted. The study adopted the data collection technique called netnography and concluded that the 2018 presidential election was a perfect storm for the communication strategy effectiveness based on distortions and fraud, and that it was riddled with factors that created the political ecosystem conducive to the fake news spread.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irineu Francisco Barreto Junior, Pós-Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Programa de Mestrado em Direito da Sociedade da Informação e do Curso de Graduação em Direito da FMU-SP. Coordenador do Grupo de Pesquisa Direito, Tecnologia e Sociedade. Analista de Pesquisas da Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados Seade.

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, atualmente está cursando o Pós-Doutorado em Sociologia na Universidade de São Paulo - USP. Docente do Programa de Mestrado em Direito da Sociedade da Informação e do Curso de Graduação em Direito da FMU-SP. Coordenador do Grupo de Pesquisa Direito, Tecnologia e Sociedade. Analista de Pesquisas da Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados Seade. Professor convidado da Escola Superior da Advocacia (ESA OAB-SP), dos Cursos de Pós-Graduação do Instituto de Direito Público de São Paulo (IDP-SP) e dos Cursos de Pós-Graduação do CERS.

Gustavo Venturi Junior, Doutor em Ciência Política pela USP. Professor do Programa de Pós-Graduação e do Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH) da USP. Coordenou o Núcleo de Opinião Pública da Fundação Perseu Abramo (2007-2014), desenvolvendo pesquisas de cultura política e estudos sobre marcadores sociais da diferença

Professor do Programa de Pós-Graduação e do Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH) da Universidade de São Paulo. Concluiu mestrado em Sociologia (1995) e doutorado em Ciência Política (2003), ambos pela USP. Estruturou e coordenou o Núcleo de Opinião Pública da Fundação Perseu Abramo (2007-2014), desenvolvendo pesquisas de cultura política e estudos sobre marcadores sociais da diferença (gêneros e sexualidades, raças e etnias, classes sociais, juventudes e velhices). Atualmente articula esses temas em pesquisa sobre moralidade, tolerância à pluralidade identitária, interseccionalidades e direitos humanos.

Published

2020-04-28

How to Cite

Barreto Junior, I. F., & Venturi Junior, G. (2020). Fake news in pictures: understanding a successful communication strategy in the Brazilian presidential election of 2018. Revista Debates, 14(1), 4–35. https://doi.org/10.22456/1982-5269.96220

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.