O repertório dramático lido e encenado como estratégia educativa: capital da província mineira, 1850

Authors

  • Carolina Mafra de Sá Centro de Pesquisa em História da Educação FaE - UFMG
  • Ana Maria de Oliveira Galvão Universidade Federal de Minas Gerais

Abstract

Theatrical texts were read and staged in Ouro Preto - MG, in the 1850s. At that time, men from the intellectual and ruling elite took a position on the educational function of the theater. By analysing a list of plays that were advertised in a local newspaper, we investigated the existence of a readership for dramatic texts in the capital of the province of Minas Gerais. We identified which plays were sold and supposedly read in that city; what these plays taught and whom they educated. We also analysed the plays that were staged the most, through advertisements in the city's newspapers. By relating the repertoire read and the repertoire staged, we observed that the former taught what were the references of “good taste” theater. In turn, the staged repertoire aimed to transform Ouro Preto society through laughter, ridicule and the exposure of Brazilian vices and bad customs on stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Mafra de Sá, Centro de Pesquisa em História da Educação FaE - UFMG

Doutora (2015) e Mestra (2009) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, graduada em Pedagogia pela UFMG (2005) e graduada em Design de Ambientes pela UEMG (2002). Tem experiência como professora e pesquisadora na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: fenômeno educativo para além do ambiente escolar: o teatro, o museu e a cidade; história da educação; história da educação dos sentidos e das sensibilidades; história das artes do espetáculo.

Ana Maria de Oliveira Galvão, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Possui graduação em Pedagogia (1990), pela Universidade Federal de Pernambuco, mestrado (1994) e doutorado (2000) em Educação pela UFMG, com estágio de doutorado sanduíche (PDEE) no Institut National de Recherche Pédagogique (INRP), França. Realizou estágio sênior (com bolsa Capes), na Northern Illinois University, Estados Unidos, em 2012-2013

Published

2025-03-18

How to Cite

de Sá, C. M., & de Oliveira Galvão, A. M. (2025). O repertório dramático lido e encenado como estratégia educativa: capital da província mineira, 1850. History of Education Journal, 29. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/140530

Issue

Section

Artigo / Article / Artículo