The contemporary photography and its pictorial sharings: antinomies and convergences

Autores

  • Niura Legramante Ribeiro Professora do Departamento de Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação de Artes Visuais, UFRGS. http://orcid.org/0000-0003-2142-6142

DOI:

https://doi.org/10.22456/2179-8001.73729

Palavras-chave:

Photography. Painting. Sharings. Antinomies. Convergences.

Resumo

The sharing between photography and painting in contemporary art may present at least two founding regimes for the creation of works: to propose antinomies as discontinuities between the contents of image representation and to verbal narratives associated to it, seeking to tension them, or, on the other hand, to seek convergence between text and image. This articles aims to think about how the universe of pictorial tradition serves as a compositional framework for photographic practices, through the case study of particular works by Dirnei Prates and Felipe Cama.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Niura Legramante Ribeiro, Professora do Departamento de Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação de Artes Visuais, UFRGS.

Doutora em Artes pelo PPGAV, UFRGS e Mestre em Artes ECA/USP. Professora e pesquisadora do Departamento de Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais no Instituto de Artes, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Realiza pesquisas, curadorias e publicações sobre Fotografia e Arte Contemporânea.

Referências

BARRETO, Silvia in After Post.

Disponível em: http://www.felipecama.com/after-post-texto. Acesso em 18 de fevereiro de 2016.

DURAND, Régis. La Experiencia Fotográfica. México: Ediciones Ve S.A. de C.V., 2012.

ELKINS, James. “História da Arte e Imagens que não são arte” in Revista Porto Arte. Porto Alegre, v. 18, n 30, maio, 2011.

MOREL, Gäel (org.) Photojournalisme et Art Contemporain. Paris, Éditions des Archives Contemporaines, 2008.

PICADÉ, Valérie; ARBAÏZAR, Philippe. (orgs.) La confusión de los géneros en fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

PRATES, Dirnei. Entrevista à autora em 15 de janeiro de 2016.

Arquivos adicionais

Publicado

2017-08-09

Como Citar

Ribeiro, N. L. (2017). The contemporary photography and its pictorial sharings: antinomies and convergences. PORTO ARTE: Revista De Artes Visuais (Qualis A2), 21(35). https://doi.org/10.22456/2179-8001.73729